|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تأکید نمایندگان کردستان در مجلس بر تخصیص عادلانه آب به استان

نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی، خواستار تخصیص عادلانه آب به استان کردستان از سوی وزارت نیرو شدند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، در راستای آشنایی بیشتر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با طرح ها و پروژه ها، اقدامات صورت گرفته و چالش های بخش آب استان و همچنین طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب، با هماهنگی های انجام شده، جلسه ای در محل شرکت برگزار گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان: مخازن آب زیرزمینی کردستان 750 میلیون مترمکعب کسری دارد/ 90 درصد آب کردستان صرف کشاورزی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان در این نشست ضمن تشریح سیمای آب استان و وضعیت بارندگی و منابع آب؛ و بیان وضعیت اعتباری پروژه ها به جذب سرمایه گذار از طرف نمایندگان اشاره و خواستار اهتمام بیشتر به این بخش گردید.

مهندس اقبال شانظری گفت ساحل و اطراف دریاچه سدهای استان یک منطقه ویژه و بکر برای استفاده و سرمایه گذاری بویژه در بخش گردشگری بوده و شرکت آب منطقه ای کردستان آماده هرگونه همکاری در این زمینه می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان حجم مصرف سالانه آب کردستان را یک میلیارد و 213 میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت که حدود 90 درصد آن در بخش کشاورزی و مابقی صرف شرب و صنعت می‌شود که سهم صنعت کمتر از یک درصد است.

شانظری یادآوری کرد: 8 سد در کردستان در حال بهره‌برداری است، 11 سد در دست احداث و 16 سد در حال مطالعه بوده که در مجموع و با اتمام سدهای در دست احداث و مطالعه، ظرفیت‌های آبی استان به یک میلیارد و 814 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال گذشته دو هزار و 810 میلیارد تومان برای بخش آب استان کردستان هزینه شده است که امسال نیز برای سدهای در دست احداث 154 میلیارد تومان، برای شبکه‌های آبرسانی 104 میلیارد تومان و برای طرح‌های آبرسانی 26.6 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با ذکر این موضوع که سدهای گاران، عباس‌آباد، زیویه و امیرآباد و رمشت از اعتبارات صندوق توسعه ملی بهره‌مند هستند، تصریح کرد: بیشتر سدها و شبکه‌های آنها در سال 96 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند که رقم تخصیص اعتبار این پروژه ها تاکنون 200 میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین ضمن تشریح طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب برای نمایندگان، به وضعیت دشت های ممنوعه شرق استان اشاره نمود و گفت در جایی که کمبود آب وجود دارد باید الگوی کشت را تغییر داد و از کشت محصولات پر مصرف جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: 9 دشت در استان کردستان وجود دارد که 5 دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو دشت در جنوب استان واقع شده که سه دشت قروه، دهگلان و چهاردولی جزو دشت‌های ممنوعه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به مساحت دشت‌های ممنوعه استان که شامل دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی می‌شود، گفت: مساحت سه دشت ممنوعه در شرق استان کردستان برابر با یک هزار و 270 کیلومترمربع است که از زمان شروع مطالعات تاکنون با حدود 750 میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجه بوده است و کسری سالانه این دشتها 37 میلیون مترمکعب می باشد.

شانظری افزود: به طور متوسط میانگین حجم کسری مخزن در هر سال در دشت‌های ممنوعه استان، حدود 22 میلیون مترمکعب است که سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی سالانه به میزان 84 سانتی‌متر شده است.

مهندس شانظری همچنین گزارشی از اولویت های این طرح و اقدامات صورت گرفته و در حال انجام توسط شرکت آب منطقه‌ای در قالب طرح تعادل‌بخشی به آبخوان‌ها، گفت: نصب کنتورهای هوشمند، برگزاری گردهمایی‌های تخصصی آگاهی‌بخشی برای کشاورزان، تشکیل تشکل‌های آب‌بران، انجام برنامه‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه آب و از همه مهم‌تر، انسداد چاه‌های غیرمجاز و کنترل بهره‌برداری چاه‌های دارای پروانه توسط گروه‌های گشت و بازرسی از جمله اقداماتی بوده که در این زمینه در مناطق ممنوعه استان انجام شده است.

در ادامه نمایندگان استان در مجلس به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند

مهندس علوی: افت آب‌های زیرزمینی در کردستان تهدیدکننده است

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افت آب‌های زیرزمینی در دشت‌های شرقی استان، این مسأله را خطرناک و تهدیدکننده عنوان کرد

سیداحسن علوی در جلسه مشترک نمایندگان مردم شهرستان‌های استان کردستان در مجلس شورای اسلامی با مدیران آب منطقه‌ای استان، اظهار داشت: مواردی در خصوص سهمیه آب استان از سدها که در شورای اداری مطرح شد و معاون اول رئیس جمهور نیز دستور تصویب آن را داده‌اند باید پیگیری شود.

نماینده مردم شهرستانهای سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس، ضمن تأکید بر کار فرهنگی و آگاهی بخشی در حوزه آب، به لزوم برنامه ریزی جهت کشت محصولات کم آب طلب در استان از طرف جهادکشاورزی اشاره نموده و گفت در این زمینه لازم است به مباحث اقتصاد مقاومتی توجه شود. وی صرفه جویی و مصرف بهینه آب و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی را مصداق بارز اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و این امر نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی بخشی است.

وی یادآوری کرد: به دلیل اینکه روحانیون در استان کردستان از جایگاه والایی در بین مردم برخوردار هستند و بیشتر کشاورزان ساکن روستاها هستند می‌توان از سخنرانی و موعظه ماموستایان دینی در نمازهای جمعه و جماعت برای روشنگری در مصرف درست آب استفاده کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افت آب‌های زیرزمینی در دشت‌های شرقی استان، این مسأله را خطرناک و تهدیدکننده عنوان کرد.

علوی در پایان با اشاره به اهمیت کشت محصولات متناسب با منطقه، خواستار برگزاری جلسات مشترک آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان شد که به یک نتیجه مطلوب برسند تا محصولاتی در کردستان کشت شوند که به آب کمتری نیاز دارند.

وی همچنین خواستار تأمین آب مورد نیاز بویژه در بخش کشاورزی از محل سدهای استان گردید و گفت اولویت اول تأمین آب برای استان مبدأ و سپس مازاد آن برای سایر استانها می باشد.

علی محمد مرادی: سهم واقعی کردستان از آب سدهای موجود تخصیص داده شود

نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان گفت: از محل سدهای موجود استان کردستان آب شرب و کشاورزی برخی استان‌ها تامین می‌شود که نیاز است سهم واقعی خود استان هم از محل این سدها تخصیص پیدا کند.

مرادی خاطرنشان کرد: رواناب‌های استان کردستان حدود دو برابر میانگین کشور است که اگر مهار شود میزان بیشتری از اراضی کشاورزی را پوشش خواهد داد و در نهایت منجر به تقویت منابع آب‌ زیرزمینی می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: سهمیه 5 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استفاده از آب سد گاوشان که مخزن و بدنه این سد در خاک استان قرار دارد، اندک است و می‌طلبد در تخصیص این سهمیه بازنگری شود.

مرادی افزود: به دلیل اینکه استان کردستان زمین‌های زراعی خوبی دارد و می‌توان با تبدیل آنها به آبی بهره‌وری بیشتری ایجاد کرد لذا لازم است سهم واقعی استان کردستان از آب سدهای موجود تخصیص یابد.

وی گفت: دشت‌های قروه و دهگلان مستعدترین زمین‌ها را برای کشاورزی دارد که با انتقال آب سد ژاوه به سد سورال و منتفع کردن این دشت‌ها از آب لازم، با بهره‌وری بیشتر در بخش کشاورزی، اقتصاد منطقه را رونق بخشید. وی پیگیری تخصیص آب سدهای آزاد و ژاوه به دشت های قروه و دهگلان را از اولویت های اصلی کاری خود ذکر نمود.

نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: تشویق کشاورزان برای حرکت به سمت آبیاری قطره‌ای و بارانی، ضمن اینکه استفاده بهینه از آب تحقق پیدا می‌کند، بهره‌وری را نیز افزایش می‌دهد.

مرادی بر برق دار کردن چاه‌های کشاورزی در استان کردستان تاکید کرد و گفت: استفاده از سوخت‌های فسیلی محیط زیست را آلوده می‌کند که اگر چاه‌های باقیمانده استان نیز برقدار شوند، می‌توان با نصب کنتورهای هوشمند از برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی جلوگیری کرد.

نماینده شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نیز بر مهار آب های سطحی جهت تأمین آب شرب و کشاورزی مردم تاکید نمود.

دکتر فرشادان: کاهش سهم آب کردستان پذیرفتنی نیست

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه کردستان تأمین‌کننده آب شرب و کشاورزی برخی استان‌ها است، مشمول کاهش سهم تخصیصی شده که این پذیرفتنی نیست.

سیدمهدی فرشادان در جلسه مشترک نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران آب منطقه‌ای استان، اظهار کرد: مشکلات و چالش‌های کردستان در حوزه آب زیاد بوده که کاهش سهم استان از تخصیص آب برای اراضی کشاورزی یکی از این چالش‌ها است. وی با اشاره به موضوع مهم مهار رواناب‌ها در استان کردستان و تأمین آب شرب و کشاورزی برخی استان‌های دیگر، گفت: اگر آب سایر استان‌ها را تأمین می‌کنیم نباید مشمول کاهش سهم آب در خود استان شویم.

دکتر سید مهدی فرشادان دیگر نماینده مردم شهرستانهای سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس نیز تخصیص عادلانه آب به استان از محل سدهای کردستان را در جهت جلوگیری از مهاجرت به ویژه از روستاها لازم دانست و گفت با تأمین آب شهرها و بویژه روستاها، مهاجرت معکوس صورت خواهد گرفت. فرشادان خاطرنشان کرد: ما در کردستان یک‌هزار و 702 روستا داریم که یک‌هزار و 2 روستای آن از آب شرب بهره‌مند هستند و عدم بهره‌مندی سایر روستاها یکی از دلایل مهاجرت روستائیان به سمت شهرها و افزایش حاشیه‌نشینی در استان شده است.

وی اظهار کرد: قطعاً تأمین آب روستاهای باقیمانده که در حال حاضر از نعمت آب شرب بهره‌مند نیستند نقش مهمی در کاهش مهاجرت روستائیان به سمت شهرها و پیدایش و افزایش مناطق حاشیه‌نشین در اطراف شهرهای استان خواهد شد.

وی همچنین افزایش سهم آب کردستان از محل رودخانه ها و سدهای جنوب غرب استان بویژه سد داریان و همچنین تخصیص اعتبار مناسب برای اتمام پروژه های بخش آب را خواستار شد.

وی اضافه کرد: اگر برنامه‌ریزی‌های خاص و عملیاتی تدوین و اجرا شود، از 33 سد موجود، در دست احداث و مطالعه می‌توان تمامی روستاهای فاقد آب آشامیدنی در استان را پوشش داد.

مهندس منصور مرادی رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس:  سدها٬ منبع پایدار تأمین آب هستند

مهندس منصور مرادی نماینده مردم شهرستانهای مریوان و سروآباد در مجلس نیز در این جلسه به تأثیر سدها در اشتغال و همچنین تأمین آب شرب و کشاورزی شهرها و روستاها اشاره نمود و گفت در شرایط امروز ایران، اگر این سدها نبود واقعا تأمین آب برای مردم امکانپذیر نبود. وی گفت تغییرات جوی و شرایط اقلیمی نیاز به مهار آب‌ها با ایجاد سدها را مسأله‌ای انکارناپذیر کرده است.

ایشان همچنین گفت در کنار این مسائل البته باید به مباحث اجتماعی سدسازی توجه داشت و سعی نمود که کمترین آسیب به مردم بویژه روستاییان برسد. که البته تخصیص میزان آب متناسب با اراضی کشاورزی و باغات، بخشی از این مشکلات را مرتفع می‌کند.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس گفت با توجه به شرایطی که امروز در بحث تخصیص آب سدها وجود دارد سازوکار و برنامه‌ریزی‌های دقیقی باید در این زمینه اتخاذ شود تا با مشکل آب برخورد نکنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی، اختصاص سهم آب از سدهای در دست بهره برداری و در حال احداث استان به کشاورزان را مطالبه‌ای بحق دانست و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت روستاییان به سمت شهرها، نبود امکانات زیرساختی به ویژه آب شرب است که اگر از محل سدهای استان این مشکل حل شود مهاجرت معکوس و احیای دوباره روستاها اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: کمبود و نبود آب موجب تخلیه روستاها و به نوعی مسائل امنیتی را بوجود می‌آورد که باید به این نکته مهم توجه جدی داشت.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احداث سد داریان مشکلاتی را در حوزه راه‌های ارتباطی برای استان‌های کردستان و کرمانشاه به وجود آورده است، افزود: قول‌هایی برای احداث جاده سلین و آسفالت آن و ارتباط بین شهرستان های مریوان و پاوه در استان های کردستان و کرمانشاه داده شد، ولی تاکنون انجام نشده است.

مرادی گفت: در سد آزاد نیز در کنار هزینه‌های مالی گاهی به دلیل عدم توجه به مسایل ایمنی موجب هزینه‌های جانی می‌شود که باید هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع چاره‌اندیشی‌های لازم صورت بگیرد.

وی عدم وجود تصفیه‌خانه در مریوان را یک مشکل اساسی عنوان کرد و گفت: احداث این تصفیه‌خانه چند سال است که ردیف بودجه ندارد و امسال ما برای اختصاص اعتبار به ساخت این تصفیه‌خانه، مکاتباتی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام دادیم.

رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر انسداد چاه های غیرمجاز به مسأله چاه‌های آب کشاورزی اطراف دریاچه زریبار اشاره کرد و گفت: صاحبان این چاه‌ها که تعداد آنها به 500 حلقه می‌رسد درخواست کرده‌اند که تا زمان تخصیص آب سدهای در دست احداث، مورد استفاده قرار بگیرند.

این نشست٬ سه ساعت به طول انجامید.

کد خبر: 319
  تاریخ خبر : 1395/05/10
 روابط عمومی
 2005
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 11
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 1,273
  • بازدید دیروز : 5,474
  • کل بازدید : 3,488,537
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 08:54:07
  • شناسه IP شما : 3.15.143.181

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :