|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سرمایه گذاری 2800 میلیارد تومانی در حوزه آب کردستان/ آب سدهای دردست اجرای کردستان فقط برای کردستان است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: فقط در سه سال گذشته برای 11 پروژه سدسازی در حال اجرا، طرح های آبرسانی بانه و سقز،10 پروژه شبکه آبیاری استان، طرح های مطالعاتی و چندین پروژه دیگر در استان یک هزار و 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، اقبال شانظری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای اجرای پروژه های حوزه آب استان در طول برنامه های چهارم و پنجم توسعه دو هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده، گفت: برای به انجام رساندن پروژه های حوزه آب در چشم انداز برنامه ششم توسعه دو هزار میلیارد تومان دیگر تامین مالی باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه برای سال 95 نیز مبلغ 695 میلیارد تومان برای بخش آب کردستان مصوب شده گفت: حجم سرمایه گذاری دولت در بخش آب استان و در پروژه های سدسازی و مهار آب ها، احداث شبکه های آبیاری و زهکشی پایاب سدها، طرح های آبرسانی به شهرها و طرح های انتقال حوضه ای آب به دشت های شرقی استان تا پایان سال مالی گذشته 28 هزار و 104 میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: تداوم عملیات اجرایی 12 سد در استان با ظرفیت 533 میلیون مترمکعب و تحت پوشش قرار دادن 56 هزار و 670 هکتار از اراضی استان، مطالعه 16 سد در استان با ظرفیت 846 میلیون مترمکعب و تحت پوشش قراردادن 104 هزار و 672 هکتار از اراضی استان، آبرسانی به شهرها و انتقال آب از غرب استان به دشت های شرقی برای توسعه کشاورزی از جمله این طرح ها است.


وی گفت: در بحث تعادل بخشی با مصوبات شورای عالی آب که به استان ها ابلاغ شده تاکنون 2 هزار و 500 کنتور هوشمند در سطح استان نصب شده که دو هزار و 300 مورد آن در دشت‌های شرقی اجرا شده که 90 تا 95 درصد کل چاه‌ها را شامل می‌شود.

به گفته وی در سال گذشته 600 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و تا پایان سال جاری هم باید 500 چاه غیر مجاز مسدود شود که تا کنون 300 حلقه از چاه های غیرمجاز در سال جاری مسدود شده است.

شانظری با بیان اینکه میزان تخلف چاه های غیرمجاز در نواحی مختلف استان متفاوت است، گفت: میزان تخلف در استفاده از چاه های غیرمجاز نسبت به استان های کشور کمتر است.

او گفت: هم اکنون 33 اکیپ برای پایش نهایی چاه های غیرمجاز در سطح استان فعالیت میکنند و امیدواریم تا اخر امسال به آمار واقعی در این زمینه برسیم.

او به مردم اطمینان خاطر داد قرار نیست آب استان کردستان به استان های دیگر منتقل شود و این نکته در سفر وزیر نیرو به استان تاکید شده و کل مصارف سدهای دردست اجرا برای داخل استان است.

شانظری زمان بهره برداری از سدهای آزاد و ژاوه را سه ساله آینده اعلام کرد و گفت: در سال های 93 و 94 مبلغ 450 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه ها اختصاص یافته و امسال نیز 62 میلیارد تومان مصوب شده که مبلغی رضایت بخش است.

شانظری با بیان اینکه اعتبار پروژه سد گاران نیز از محل صندوق توسعه ملی است. گفت: این سد با هدف تامین آب شرب شهر مریوان در افق درازمدت چهار هزار و 500 هکتار اراضی پایین دست، احداث می شود.

به گفته وی پروژه های سد عباس آباد در بانه و سد چراغ ویس در سقز و سد سیازاخ در دیواندره از پروژه های اقتصاد مقاومتی هستند که به منظور تامین آب شرب این شهرها در حال ساخت هستند.

او گفت: با احداث این سدها آب شرب تمام شهرهای استان از محل منابع پایدار تامین و وابستگی به منابع آب زیرزمینی به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

شانظری با یادآوری اینکه هم اکنون 11 سد در دست احداث در استان کردستان وجود دارد گفت: بیشتر این سدها سال آینده به بهره بردار می رسد.

به گفته وی سدهای گاران، عباس‌آباد، زیویه و امیرآباد و رمشت از اعتبارات صندوق توسعه ملی بهره‌مند هستند و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بیشتر این سدها و شبکه‌های آنها در سال 96 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

او ظرفیت آب‌های استان کردستان را 1.5 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: کردستان 3.1 درصد بارش‌ها و 6.6 درصد کل رواناب‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

وی از رشد 50 درصدی بارش‌ها در سال‌جاری خبر داد و گفت: نسبت به درازمدت نیز بیش از 20 درصد افزایش داشتیم که موجب سر ریز شدن بیشتر سدهای استان شد.

شانظری مجموع مصرف آب استان در سال‌جاری تا این لحظه را حدود یک‌ هزار و 250 میلیون مترمکعب عنوان کرد و اظهار داشت: 50 درصد از این میزان آب مصرفی از طریق منابع زیرزمینی و 50 درصد نیز از محل روان آب ها تامین می‌شود.

وی همچنین درخصوص توجه به مسائل بهداشتی و رعایت نکات زیست محیطی در حاشیه سد قشلاق توسط بازدیدکنندگان و گردشگران گفت: در بحث سدها جدای از تامین آب شرب، مسائل تفریحی و گردشگری هم مطرح است و سد قشلاق نیز که تفرجگاه مردم است شرایط ویژه ای دارد و تا جایی که امکان داشته باشد فضاهای لازم برای آن طراحی شده و برای حفظ و نگهداری آن نهادهای مردمی هم در طول سال چند بار برای پاکسازی آن به صورت خودجوش اقدام می کنند.

او گفت: روزهای شنبه هر هفته زباله های موجود در حاشیه سد قشلاق جمع آوری می شود و برای هزینه حمل و نقل آن سه میلیون تومان در ماه هزینه می شود.

به گفته وی آموزش و نهادینه کردن فرهنگ زیست محیطی از اهمیت بیشتری برخوردار است و حفظ محیط باید از سوی مردم هم صورت گیرد و تنها متکی به حفاظت نهادهای دولتی نباشد.

او درباره مباحث آموزشی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در شرکت نیز گفت: تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه کردستان، صدا و سیما، سازمان آموزش و پرورش برای طرح داناب با حضور 40 هزار دانش آموز کردستانی و ساخت مجموعه های نمایشی توسط گروه های مختلف و همچنین سریال های مشارکتی با صداوسیمای مرکز کردستان انجام شده که نتیجه آن امیدبخش است و امیدواریم در نهادینه کردن هر چه بیشتر فرهنگ استفاده صحیح و صرفه جویی در آب موثر باشد.

کد خبر: 326
  تاریخ خبر : 1395/06/15
 روابط عمومی
 1275
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 21
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 17,030
  • بازدید دیروز : 5,354
  • کل بازدید : 3,525,607
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/06 12:11:09
  • شناسه IP شما : 3.15.10.137

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :