|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

گزارش عملکرد طرح احیاء وتعادل بخشی منابع آب در استان کردستان

شرکت آب منطقه ای کردستان؛ اقدامات انجام شده در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب را تشریک کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، مشکلات مربوط به بهره برداری از منابع آب بطور اعم و منابع آب زیرزمینی به طور اخص پدیده نوظهوری در کشورما محسوب نمی شود. نگاهی به روند توسعه بهره برداری از منابع آب، بیانگر عوارض نامطلوب کاهش حجم مخازن آبرفتی از چهار دهه گذشته است. پیامدهای چنین پدیده نامطلوبی که بعضاً مترادف با توسعه اقتصادی- اجتماعی بوده، معمولا نادیده انگاشته شده است. نگاه یک جانبه به توسعه کشاورزی وعدم رعایت الگوی مصرف ازجانب متولیان امر کشاورزی ازعوامل اصلی بروز پدیده نامطلوب افت ادامه دار در سطح آبخوانهای آبرفتی کشور محسوب می شود.

با توجه به نقش تعیین کننده آب زیرزمینی در تامین آب مورد نیاز برای مصارف مختلف از جمله شرب، صنعت وکشاورزی در مناطق مختلف کشور ارزش واهمیت آن بر همگان روشن می باشد. عدم توجه به تغییرات کمی وکیفی این منابع حیاتی تبعات جبران ناپذیر را برای کشور به همراه خواهد داشت و بیم آن می رود که حیات و مدنیت بخش گسترده ای از کشور را به مخاطره انداخته وآینده ای مبهم برای مردمان ایران زمین رقم بزند. وزارت نیروبا توجه به این موضوع و با عنایت به مصوبات شورای عالی آب کشور مبنی بر ارائه طرحی برای مقابله با این بحران اقدام به تهیه و تدوین طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که مشتمل بر پانزده پروژه اجرایی است نموده و این پروژه ها از سال 94 در کل کشور اجرایی شده است.

از اهداف وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه ای درجهت مدیریت بهینه وکنترل مصرف آبهای زیرزمینی در قالب اجرای طرح احیاءوتعادل بخشی می توان به موارد زیر اشاره نمود: 1- نصب کنتورهای هوشمند آب وبرق بر روی چاههای کشاورزی وصنعتی 2- تشکیل تشکلهای آب بران 3-انسداد چاههای غیر مجاز 4-کنترل چاههای دارای پروانه بهره برداری 5-انجام برنامه های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه آب 5- ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در آب زیرزمینی در یک افق 20 ساله 6- جبران متوسط سالانه کسری حجم مخزن  دشتهای تا پایان برنامه ششم توسعه به میزان 5 میلیارد مترمکعب 7- جبران کسری حجم مخزن تجمعی 110 میلیارد متر مکعب در افق 20 ساله.

شرکت آب منطقه ای کردستان در این راستا و از ابتدای سال 94 تاکنون اقدامات زیر را در این راستا انجام داده است:

 انسداد چاههای غیر مجاز:

1-آمارتعداد چاههای غیر مجاز شناسایی شده در سال  94 دراستان برابر با  2949 حلقه می باشدکه از این تعداد 779 حلقه توسط اکیبهای گشت وبازرسی مستقر در منطقه انسداد یافته است.

2-آمارتعداد چاههای غیر مجاز شناسایی شده در سال 95 دراستان تا کنون برابر با  102حلقه می باشد که تعداد 252 حلقه از آنها توسط اکیبهای گشت وبازرسی مستقر در دشتها و مناطق استان انسداد یافته است. لازم به ذکر است که ازتعداد252 حلقه، تعداد 163 حلقه مربوط به احکام صادره سال 94 می باشد.

*درمجموع تعداد کل چاههای غیر مجاز شناسایی شده از ابتدای سال 94 تا کنون برابر با  3050  حلقه می باشد وتعداد چاههای غیر مجاز انسداد یافته از ابتدای سال 94 تاکنون برابربا 1031 حلقه می باشد.

توقیف موتورتلمبه های غیر مجاز برداشت آب:

1- تعداد موتورتلمبه های غیر مجاز شناسایی شده درسال 94 برابر با 883  مورد می باشد که از این تعداد، 345 مورد پس از اخذ احکام صادره از مراجع قضایی توسط گروههای گشت و بازرسی مستقر در منطقه جمع آوری شده است.

2-آمار تعداد موتور تلمبه های غیر مجاز شناسایی شده در سال 95 برابر با 139 مورد بوده که از این تعداد 44 مورد توسط اکیبهای گشت وبازرسی مستقر در منطقه جمع آوری شده است.

*در مجموع آمار تعداد موتورتلمبه های غیر مجازشناسایی شده از ابتدای سال 94 تاکنون برابر با 1022 مورد می باشد که از این تعداد، 389 مورد طی احکام صادره از سوی مراجع قضایی جمع آوری شده است.

توقیف دستگاههای حفاری غیر مجاز چاه:

*تعداد دستگاههای حفاری غیر مجاز توقیف شده در سال 94 برابر با 20 دستگاه و در سال 95 برابر با 5 دستگاه می باشد که در مجموع تعداد دستگاههای توقیف شده حفاری غیرمجاز چاه آب ازابتدای سال 94 تاکنون 25 مورد می باشد.

کنترل بهره برداری چاههای دارای پروانه:

*کنترل بهره برداری چاههای دارای پروانه در سال 94 برابر 5352 پروانه و در سال 95 برابر با تعداد 3083 پروانه می باشد. در مجموع کنترل میزان برداشت آب از چاههای دارای پروانه از سال 94 تاکنون برابر با 8435 مورد میباشد.

رفع تصرف حریم و بستر انهار و مجاری رودخانه ها:

*تعداد رفع تصرف حریم و بستر انهار ومجاری رودخانه ها در سال 94 برابر 385  مورد در سال 95 برابر با 18 مورد می باشد. در مجموع تعداد رفع تصرف حریم و بستر از ابتدای سال 94 تا کنون برابر با 403 مورد می باشد.

نصب کنتورهای هوشمندآب و برق بر روی چاههای کشاورزی:

1-تعداد کنتور های هوشمند نصب شده در استان از ابتدای پروژه تا پایان سال 94 برابر با 2292 مورد میباشد که تعداد 1954 مورد بر روی چاههای کشاورزی و تعداد 338 مورد بر روی چاههای صنعتی نصب شده است.

2-تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در سال 95 برابر با 219 مورد می باشد که از این تعداد 173 دستگاه بر روی چاههای کشاورزی وتعداد 46 دستگاه نیز بر روی چاههای صنعتی نصب شده است.

* تعداد کل کنتورهای هوشمند نصب شده در استان برابر با 2511 دستگاه می باشد.

   *تعداد جلسات برگزار شده با خانه کشاورز وبهره برداران در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی:

  1. تعدادجلسات برگزار شده با خانه کشاورز از ابتدای سال 94 تا کنون  9 جلسه بوده وتعداد جلسات دوره ای با بهره برداران 22 جلسه می باشد.
  2. تعداد گردهمایی ها و همایش های برگزارشده با کشاورزان از ابتدای سال 94 تاکنون 3 جلسه می باشد.

جلسات شورای هماهنگی دشت:

  1. تعداد جلسات برگزار شده شورای هماهنگی دشت پایلوت (قروه و دهگلان) از ابتدای سال 94 تاکنون 6 جلسه می باشد.

جلسات شورای حفاظت از منابع آب استان:

  1. تعداد جلسات برگزار شده شورای حفاظت استانی از ابتدای سال 94 تاکنون 7 جلسه به ریاست استاندار کردستان بوده وتعداد جلسات شورای حفاظت شهرستانی به ریاست فرمانداران شهرستان های استان از ابتدای سال 94تا کنون 38 جلسه میباشد.

جلسات کارگروه ذیل شورای حفاظت:

تعداد جلسات برگزار شده  کارگروه های ذیل شورای حفاظت استانی نیز از ابتدای سال 94 تاکنون 6 جلسه میباشد .

اقدامات بخش اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی:

  • برگزاری نشست خبری مدیرعامل با اصحابه رسانه و خبرنگاران.
  • ارتباط مستمر و گسترده با صداو سیمای مرکز کردستان در قالب تهیه خبر و گزارش، مصاحبه، سریال و ... در راستای آگاهی بخشی و مدیریت مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی.
  • تهیه مستمر گزارش و اخبار اقدامات صورت گرفته در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی از جمله انسداد چاه های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و...  انتشار آنها در سایت خبری وزارت نیرو، مدیریت منابع آب، شرکت، مطبوعات و خبرگزاری های استانی و کشوری.
  • فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب در مدارس تحت عنوان طرح داناب و همایشهای شهرستانی «ایست آب نیست»
  • فرهنگ سازی حفاظت کیفی منابع آب در سطح مدارس استان.
  • هماهنگی بازدید مقامات کشوری و استانی و همچنین اصحاب رسانه و خبرنگاران از طرحها و پروژه های صنعت آب استان
  • دیدار و برگزاری جلسه با مقامات کشوری، نمایندگان مجلس، مقامات اجرایی، قضائی و انتظامی استان و شهرستان ها در راستای اهداف و سیاستهای وزارت نیرو جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب.
  • برگزاری سمینار مدیریت مصرف آب و برق ویژه زنان شاغل و دبیران آموزش و پرورش شهرستان های مریوان و قروه.
  • برگزاری سمینار مدیریت مصرف آب و برق ویژه کشاورزان و مالکان چاههای پمپاژ آب کشاورزی دهگلان (روستای کروندان) و شهر سریش آباد قروه.
  • برگزاری گردهمایی تشکلهای آب بران استان در سد قشلاق.
  • برگزاری سمینار مدیریت مصرف آب و برق ویژه خانم های خانه دار و اهالی روستای (کیلانه).
  • انعقاد تفاهم نامه با سازمان تبلیغات اسلامی استان کردستان در راستای فرهنگ سازی مصرف آب.
  • مذاکره و انعقاد تفاهم نامه با جهاددانشگاهی جهت مشاوره و انجام برنامه های آگاهی بخشی و فرهنگ سازی مصرف آب.

کد خبر: 337
  تاریخ خبر : 1395/08/23
 روابط عمومی
 1563
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 17
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 185
  • بازدید دیروز : 1,382
  • کل بازدید : 3,503,408
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/04 09:24:45
  • شناسه IP شما : 18.117.196.217

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :