|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در سفر وزیر نیرو به کردستان: سد عباس آباد بانه به بهره برداری رسید

سد عباس آباد بانه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان بود

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، سد عباس آباد در جریان سفر وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و با حضور استاندار و نماینده مردم شهرستان های بانه و سقز در مجلس و مدیران استانی و شهرستانی افتتاح و به بهره برداری رسید.

رضا اردکانیان روز پنجشنبه در حاشیه آیین افتتاح سد عباس آباد بانه، عنوان داشت: شاخص بهره‌مندی شهروندان کردستانی از آب شرب سالم بیش از شاخص کشوری است.
وی افزود: 99.4 درصد جمعیت شهری کشور از آب شرب سالم برخوردار هستند که شاخص بسیار بالای است که به لحاظ تامین آب شرب سالم، ایران در ردیف کشورهای توسعه یافته و صنعتی جهان قرار دارد.

اردکانیان با اشاره به تامین برق یک هزار و 609 روستای کردستان، تاکید کرد: در بخش برق تمام روستاهای 10 خانوار به بالا در استان کردستان از نعمت برق برخوردار هستند و تنها 12 روستای کمتر از 10 خانوار برق ندارند که به زودی این روستاها هم از نعمت برق بهرمند می شوند.

وی یادآور شد: برای بهره برداری از پروژه های حوزه وزارت نیرو در این استان که امروز به بهره برداری می رسند یک هزار و 400 میلیارد ریال هزینه شده است، ضمن اینکه عملیات اجرایی سه پروژه بخش برق نیز با اعتبار بیش از 600 میلیارد ریال آغاز می شود.
اردکانیان اضافه کرد: پیش از انقلاب در استان کردستان تنها یک سد به بهره برداری رسیده بود اما اکنون 11 سد مهم در دست اجراست که عملیات اجرایی هفت سد در چند سال اخیر آغاز شده است.

وی با بین اینکه سدهایی که آب شرب مردم را تامین می کنند مهمترین سدها هستند، افزود: قبل از اینکه سد عباس آباد بانه به بهره برداری برسد آب شرب این شهر وابسته به سد بانه بود که حجم آن 3.5 میلیون متر مکعب است و هر سال شهروندان برای تامین آب شرب با مشکل مواجه می‌شدند.

وزیر نیرو اظهار داشت: در پنج سال گذشته بیش از پنج میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور از شبکه تامین آب شرب سالم برخوردار شده اند البته در استان کردستان برای تامین آب شرب سالم و بهدشتی روستاییان باید تلاش بیشتری کرد.
اردکانیان با بیان اینکه با آبگیری سد عباس آباد آب شرب بانه تا 30 سال آینده تامین می‌شود و مردم از نعمت آب سالم برخورداری می شوند، افزود: در آینده نزدیک تصفیه خانه جدید و تکمیل خط انتقال آب این سد مطابق برنامه اجرا می‌شود.

دکتر اردکانیان گفت15 هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های در دست اقدام هزینه شده و 13 هزار میلیارد نیز برای تکمیل آنها نیاز است که مطابق برنامه زمان بندی بخش زیاد آنها تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: مطابق برنامه تفصیلی انجام شده در سال آینده پنج هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در کشور ایجاد می‌شود و در خصوص آب نیز مطالعات کاملی انجام گرفته که بر اساس این برنامه‌ها، نیازهای کردستان هم به دقت بررسی شده است.

اردکانیان تاکید کرد: آب به صورت استانی تخصیص داده نمی‌شود، بلکه آب برای مصارف شرب، صنعت، کشاورزی و اولویت‌های مورد نظر اختصاص می‌یابد که در خصوص تخصیص آب، مصارف ضروری کردستان مورد توجه قرار می‌گیرد و تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه سد عباس آباد بانه آب شرب این شهر را تا سال 1425 تامین می‌کند، یادآور شد: در این سفر هفت پروژه در حوزه آب و برق افتتاح شد که سد عباس آباد مهمترین آن است که برای اجرای آن یک هزار و 270 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای پروژه‌های که در این سفر افتتاح می شود 2 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، اضافه کرد: 6 پروژه مربوط به صنعت برق است که در شهرهای قروه، مریوان و کامیاران به بهره‌برداری رسیدند تا شبکه برق مطمئن‌تری برای مصارف مختلف فراهم کنند.

وی گفت: عملیات اجرایی سه طرح برق رسانی دیگر در سنندج، قروه و کامیاران نیز امروز آغاز می شود که برابر برنامه طراحی شده، 600 میلیارد ریال برای این طرح‌ها هزینه خواهد شد.

اردکانیان اظهار داشت: سدهای بزرگ آزاد سنندج، چراغ ویس سقز و ژاوه سنندج یک میلیارد مکعب آب را مهار می‌کنند که این منابع آبی به مصارف برنامه ریزی شده اختصاص می یابد ضمن اینکه 24 هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه ها در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: با توجه به اینکه استان کردستان با بخشی از کشور عراق همجوار است امکان صادرات برق به این کشور در این استان فراهم است بنابراین تقویت زیرساخت‌های برق در کردستان ضروری است.

این سد در 18 کیلومتری جنوب شرقی شهر بانه و بر روی رودخانه ننور واقع و عملیات اجرایی آن از سال 88 شروع گردیده و از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان می باشد. حجم مخزن آن 14 میلیون مترمکعب، ارتفاع از پی 52 متر، طول تاج آن 535 متر و عرض آن 10 متر می باشد.

تاکنون از محل اعتبارات بودجه عمومی کشور و صندوق توسعه ملی، 114 میلیارد تومان برای این طرح هزینه گردیده است. و اعتبار مورد نیاز برای اتمام سد 17 میلیارد تومان، اعتبار مورد نیاز جهت اجرای حدود 11 کیلومتر خط انتقال به منظور انتقال آب به تصفیه خانه موجود شهرستان بانه، 25 میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل تصفیه خانه شماره 2 شهرستان نیز 55 میلیارد تومان می باشد.

اثرات مثبت و هدف از اجرای سد عباس‌آباد، تأمین آب شرب و صنعت شهر بانه و شهرهای بوئین، کانی سور، آرمرده و روستاهای اطراف در افق طرح 1420 با جمعیتی بالغ بر 200 هزار نفر به میزان 16.5 میلیون مترمکعب، تأمین نیاز حقابه بران کشاورزی و جلوگیری از هدر روی آب از طریق مرز، ذخیره سیلابهای رودخانه ننور از سرچشمه های رود کلاس (زاب)، تأمین حقابه 300 هکتار اراضی کشاورزی محل و ایجاد تفرجگاه و تفریحگاه برای اهالی منطقه می‌باشد.

وزیر نیرو در این سفر علاوه بر سد عباس آباد از سدهای آزاد، ژاوه و چراغ ویس از نیز بازدید نمود.

مجموع 33 سد استان، 12 سد در حال بهره برداری، 9 سد در دست اجرا و  12 مورد نیز مطالعاتی می باشد.

کد خبر: 535
  تاریخ خبر : 1397/06/13
  آخرین به‌روزرسانی : 1397/06/21
 روابط عمومی
 805
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 15
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 599
  • بازدید دیروز : 2,432
  • کل بازدید : 3,493,298
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 08:54:07
  • شناسه IP شما : 3.145.59.187

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :