|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مهندس آریانژاد در دیدار با فعالان زیست محیطی :

استفاده از خرد جمعی در مدیریت منابع آب، نتایج کارآمدتری بهمراه خواهد داشت

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با نمایندگان انجمن‌های زیست محیطی، گروه‌های کوهنوردی و کمپین مطالبه آب شرب مطلوب مردم سنندج، دیدار و تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، مدیر عامل این شرکت بهمراه معاون حفاظت و بهره برداری و جمعی از مدیران آب منطقه‌ای، در نشستی صمیمی با تعدادی از فعالان زیست محیطی، گروه‌های کوهنوردی و نمایندگان کمپین مطالبه آب شرب مطلوب مردم سنندج محیط زیست، اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم از کلیه منابع آب به نحوی استفاده کنیم تا باعث ارتقای تاب‌آوری استان در این حوزه شود، بنابراین اگر کلیه نهادهای مردمی و دولتی، خردمندانه، صبورانه و شجاعانه با همبستگی در کنار هم باشند و از تجارب یکدیگر بهره برده، از موازی کاری دوری کنند و مردم را با خود همراه نمایند، می توان از تنش‌های آبی به سلامت عبور کرد.

وی در ادامه جلسه به وضعیت بارندگی استان در سال آبی جاری اشاره کرد و افزود: تا قبل از بارندگی‌های اخیر 34 درصد کاهش بارندگی داشتیم و از ابتدای سال آبی 146 میلی‌متر بارندگی را شاهده بوده‌ایم اما به نسبت مدت مشابه سال گذشته در حال حاضر 12 درصد کاهش بارندگی داریم و به دلیل اینکه خاک دیرهنگام به اشباعیت لازم رسید، رواناب قابل توجهی نیز جاری نشده و حجم ورودی آب به سدهای استان به حد مطلوب نرسیده است.

مهندس آریانژاد افزود: در خشکسالی‌های اخیر تنش آبی در شهرستان بانه بیشتر بود ولی خوشبختانه در حال حاضر در سد بانه حدود 700 لیتر در ثانیه و برای سد عباس آباد 2.5 مترمکعب در ثانیه ورودی آب داریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان، اضافه کرد: خوشبختانه مردم استان کردستان بسیار مردم نجیب و با درایتی هستند و در مواجه با  بحران ها همیشه در کنار مسئولان بوده‌اند و اگر مطالباتی نیز مطرح شده به صورت کاملا مدنی و در چارچوب حفظ اخلاقیات بوده که این بسیار ارزشمند و قابل احترام است و همین قوت قلبیست برای ما در جهت پیگیری مطالبات عمومی و بحق مردم شریف استان.

مهندس آریانژاد ساماندهی و حفاظت از چشمه‌های آب را ضروری دانست و عنوان کرد: مطالعات جهت شناسایی چشمه‌ها و قنات‌های اطراف سنندج در سال 1398 بصورت برون سپاری، آغاز گردیده که این شرکت با توجه به نبود هیچ گونه ردیف اعتباری برای این موارد؛ هر گونه اقدامی در این خصوص را وظیفه مدنی و اخلاقی خود می‌داند.

مهندس آرش آریانژاد با بیان اینکه کنشگری از جنس مطالبه‌گری خردمندانه است، اظهار داشت: مشکل ورود شیرابه کودهای شیمیایی و فاضلاب بالادست سدهای استان مربوط به امسال و پارسال نیست و رفع این معضل یک مطالبه عمومی و مردمی است که شرکت آبفای استان در صدد ایجاد زیرساخت‌های اساسی برای رفع این مشکل می‌باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به تلاش‌ها برای تقویت رویکرد خرد جمعی به جای تصمیمات  فردی، اظهارداشت: لازم است کارگروه‌های تخصصی و شورای مشورتی در استان تشکیل شود چرا که استفاده از خرد جمعی در مدیریت منابع آب چه در سال‌های خشکسالی و چه در ترسالی، منتج به نتایج کارآمدتری می شود.

وی در خصوص احداث طرح‌های گردشگری در سدها گفت: در سنوات اخیر براساس طرح‌های مطالعاتی 550 نقطه در حاشیه رودخانه قشلاق برای اجرای طرح‌های گردشگری شناسایی شده و تلاش کرده‌ایم که از طریق فراخوان نسبت به جذب گردشگر و ایجاد سایت‌های تفریحی در سدها و حاشیه رودخانه‌های استان خصوصاً در قشلاق سنندج اقدام شود و در حال حاضر تمام جاذبه‌های گردشگری کردستان شناسایی و لکه‌بندی شده، مسیرهای گردشگری تعریف و بسته‌های سرمایه‌گذاری برای ارائه به متقاضیان آماده شده است.

مهندس آریانژاد اضافه کرد: ایجاد این طرح‌ها برای رونق و توسعه گردشگری آبی در استان و ایجاد اشتغال و درآمدزایی بسیار کارآمد است.

در ادامه این نشست معاون حفاظت و بهره برداری شرکت ضمن عرض خیرمقدم، اظهار کرد: شهرستان سنندج دارای 9 هزار و سیصد حلقه چشمه و 36 رشته قنات می باشد که از این تعداد قنات 18 رشته آن فعال است.

مهندس عرفان مؤمن‌پور ادامه داد: براساس آمار بدست آمده حدود یکصد و 11 حلقه چاه در سطح سنندج توسط شهرداری برای آبیاری فضای سبز حفر گردیده که در صورت تأمین آب این فضاها از چشمه و قنوات موجود، میزان قابل توجهی آب، به منابع زیرزمینی برگشت داده می شود.

در ادامه نشست نمایندگان انجمنهای زیست محیطی، گروه‌های کوهنوردی و کمپین مطالبه آب شرب مطلوب مردم سنندج، به بحث و بررسی پیرامون مشکلات آبی سنندج و خصوصاً تعیین تکلیف و ساماندهی چشمه‌های اطراف این شهر پرداختند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در خاتمه افزود: شرکت آب منطقه‌ای کردستان یک مجموعه تخصصی است و بنا داریم ارتباط با مردم و سمن‌ها را تقویت و نظرات آنها را در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنیم.

 

نمایندگان گروه‌های کوهنوردی و فعالان انجمن‌های زیست‌محیطی طی اهدای لوحی از تلاش‌های مدیر عامل، معاون حفاظت و بهره‌برداری و مدیر اداره منابع آب شهرستان سنندج، به جهت ساماندهی، بازسازی و اصلاح چشمه میرزازمان و کانی شفا "واقع در کوه آبیدر سنندج" تشکر و قدردانی کردند.

کد خبر: 1024
  تاریخ خبر : 1400/10/26
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/10/26
 مدیر روابط عمومی
 558
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 27
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 1,384
  • بازدید دیروز : 2,413
  • کل بازدید : 3,479,946
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/27 09:57:44
  • شناسه IP شما : 13.59.36.203

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :