|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مهندس آرش آریانژاد:

مشکلی بابت تأمین آب شرب در استان نداریم

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان در جلسه شورای اداری استان، که با حضور استاندار و مدیران استانی برگزار شد، به تشریح وضعیت منابع و مصارف آب استان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، مهندس آریانژاد در جلسه شورای اداری استان کردستان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب استان، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و مؤسسه تحقیقات منابع آب، متأسفانه امسال شاهد سومین سال خشکسالی هستیم؛ بر همین اساس با توجه به این پیش‌بینی‌ها و بارش‌های دیرهنگام پاییز امسال و جاری نشدن رواناب‌، قطعاً این وضعیت بر منابع آب سطحی و زیرزمینی اثرگذار خواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: با توجه به اینکه خط قرمز در وزارت نیرو عدم تنش در تأمین و توزیع آب شرب در کشور هست، به طبع در این حوزه در استان کردستان هم، این مسئله مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

مهندس آرش آریانژاد به توجه ویژه و بازدیدهای مستمر استاندار کردستان و مقام عالی وزارت نیرو اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه با این نگاه ویژه، تقریباً تمام طرح‌های توسعه منابع آب که نیاز به تزریق اعتبارات جهشی داشتند طی جلسات متعدد برای به بهره‌برداری رسیدن به موقع، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: تصمیمات خوبی در زمینه اعتبارات جهشی برای حوزه طرح‌های توسعه منابع آب با اولویت تأمین آب شرب، اتخاذ گردیده و این روند پیشرفت در هیچکدام از استان‌های کشور سابقه نداشته و همین نشان می‌دهد که کردستان، استانی است که از لحاظ روان‌آب‌ و برنامه‌ریزی منابع و مصارف می‌تواند یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه با توجه به وجود سه حوضه آبخیز درجه یک و چهار حوضه درجه دو، باشد.

مهندس آریانژاد به اجرای طرح‌های پدافندغیرعامل در حوزه آب توسط شرکت آب منطقه‌ای کردستان اشاره و عنوان کرد: طرح‌های پدافند غیرعامل در حوزه آب شرب در استان کردستان تماماً به بهره‌برداری رسیده‌اند و در عمده شهرهای استان، ما برای تأمین آب شرب به یک منبع و یک فرایند بهره‌برداری بسنده نکرده‌ ایم و موارد جایگزینی پیش‌بینی و آماده بهره‌برداری نموده‌ایم.

در بانه مشکل تأمین آب شرب نداریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان چالش‌های سال گذشته در حوزه تأمین آب شرب شهرستان بانه را اساسی دانست و گفت: شهری که  در سال 14 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد، سال گذشته در چنین روزی، از مجموع 2 سد موجود، حدود یک و نیم میلیون متر مکعب آب داشت، که پس از همت جمعی که در استان شکل گرفت و اعتبارات جهشی که به موقع و نقداً به استان داده شد، مجموعه این شرکت توانستیم در کمتر از موعدی که قول داده بودیم تقریباً آبرسانی حوزه بانه را تمام کنیم و خط انتقال 22 کیلومتری و ایستگاه پمپاژ اضطراری در کمتر از 40 روز به پایان رسید و ایستگاه پمپاژ ثابت این شهرستان نیز به امید خدا طی چند ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری، خواهد شد.

وی افزود: مفتخرم این خبر خوب را حضور شهروندان فهیم بانه اعلام کنم، که در هفته گذشته وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور 400 میلیارد تومان اعتبارات از محل ردیف ماده 56 را صرفاً برای تصفیه خانه بانه، خارج از اعتبارات منابع عمومی و ردیف‌های منابع عمومی، تصویب کردند؛ که ا‌ن‌شاءالله با همت جهادی که در استان هست امیدوارم این اعتبار را بتوانیم با هماهنگی یکی از بانک‌های عامل طی دو سال و نیم آینده، کل مجموعه آبرسانی به بانه را برای همیشه به سرانجام برسانیم.

25 میلیون متر مکعب آب پشت سد سیازاخ، موجود است.

در ادامه جلسه شورای اداری استان با ریاست استاندار کردستان، مهندس آرش آریانژاد به وضعیت سد سیازاخ دیواندره اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود اینکه تقریبا 22 سال از کار ژئوتکنیک این سد می‌گذرد، بیشترین آبی که در طول این مدت ذخیره شده بود، حدود 8 میلیون مترمکعب بوده که با این اعتباراتی که در سفر وزیر نیرو به استان مصوب و تخصیص داده شد، بخش عمده‌ای از کارهای اجرایی انجام گرفته و در حال حاضر در حدود 25 میلیون متر مکعب آب در مخزن این سد، ذخیره داریم.

وی افزود: با مجموعه اقداماتی که پیش‌بینی و در حال اجرا است به حول و قوه الهی، در نظر داریم در سال آبی جاری بیش از یکصد و ده میلیون مترمکعب آب را در دریاچه سد سیازاخ ذخیره کنیم، که هم دغدغه‌ای بابت تأمین آب شرب شهروندان گرامی دیواندره نداشته باشیم و هم آب را بتوانیم به تصفیه خانه‌ای که شرکت آبفا در حال احداث آن است و در مراحل پایانی کار قرار دارد، برسانیم و هم اینکه با سازوکاری مشخص، بتوانیم بخشی از تخصیص پایاب را برای کشاورزان در بالا دست سد، تخصیص دهیم و با این اقدام به بخش کشاورزی این منطقه، رونق بیش از پیش ببخشیم.

300 لیتر بر ثانیه آب وارد تصفیه خانه مریوان می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در بخشی دیگر از گزارش خود در خصوص مریوان، گفت: در سال قبل برای تأمین آب شرب در شرق شهرستان مریوان با تنش رو به رو بودیم، چرا که آب شرب شهروندان شریف مریوان از مجموع چاه‌های عمیق دشت بیلو تأمین می‌شد و از سد گاران که چندین سال از بهره‌برداریش می‌گذرد، متأسفانه بدلیل برخی مشکلات هیچ بهره‌وری نداشتیم که با یک همت استانی دیگر، بعد از بازدیدهای دکتر زارعی‌کوشا و مقام عالی وزارت از سد گاران و درخواستی که از وزیر نیرو داشتیم، اعتبارات به موقع تخصیص داده شد.

مهندس آرش آریانژاد اضافه کرد: طی اقدامی اثرگذار، 18 کیلومتر خط انتقال آب خام در حدود 4 ماه تکمیل شد و در تصفیه خانه‌ای که به همت شرکت آبفا به صورت موقت در شرق مریوان احداث شد، توانستیم 300 لیتر برثانیه آب را به تصفیه خانه این شهرستان انتقال دهیم و امروز از بابت تأمین آب شرب دغدغه‌ای نداریم.

وی افزود: تعدادی از چاه‌ها را که بخشی از آن بر تغذیه دریاچه زریوار تاثیرگذار بود از رده خارج کردیم تا هم به احیای دریاچه کمک کرده باشیم و هم بتوانیم نسبت به تغذیه آبخوان اقدام نمائیم.

خط انتقال آب از سد سیازاخ به بیجار در سال 1400 کلنگ زنی شد.

مهندس آریانژاد در بخشی دیگر از سخنانش گفت: در سال گذشته پروژه عظیم خط انتقال آب از سد سیازاخ به شهرستان بیجار و حسن آباد یاسوکند کلنگ زنی شد؛ که در نظر است پس از انجام مراحل اداری انتخاب پیمانکار، برای تکمیل این خط، قراردادی بالغ بر 4000 میلیارد تومان اعتبار جهت انتقال آب به طول 148 کیلومتر از سد سیازاخ به بیجار، احداث تصفیه خانه و انتقال آب پاک به حسن آباد یاسوکند و 130روستای در مسیر، وارد فاز اجرایی نمائیم.

چندین منبع پدافندی برای تأمین آب شرب سنندج پیش‌بینی و اجرا شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، با اشاره به اینکه برای تأمین آب شرب سنندج مشکلی نداریم، گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم که سنندج یکی از معدود شهرهای کشور است که از لحاظ برنامه‌های پدافندی از چندین منبع، جهت تأمین آب شرب، برخوردار است.

وی افزود: ایستگاه پمپاژ اضطراری تیرگران با مبلغ 10 میلیارد تومان هزینه برای مواقع اضطراری وارد فاز اجرایی شده که یک طرح ابداعی و منحصر به فرد می باشد و تاکنون در هیچ استانی چنین طرحی اجرا نشده است.

مهندس آریانژاد اضافه کرد: در این ایستگاه پمپاژ، از کف سد به وسیله لوله‌های مایل و پمپ‌های ملخی در زمانی که آب به زیر تونل انتقال برسد این ایستگاه پمپاژ میتواند وارد مدار شود و با دبی 2 مترمکعب بر ثانیه، آب را وارد تونل خروجی کند و از آنجا نیز به صورت ثقلی، آب را به سمت تصفیه خانه انتقال می‌دهد

وی گفت: پروژه دیگر که به عنوان پدافندی و برای مواقع اضطراری پیش‌بینی شده، احداث ایستگاه پمپاژ پل‌شیخ است، هر چند سال‌ها این ایستگاه پمپاژ متروکه بود، ولی خوشبختانه با پیگیری‌های مجموعه آب استان و با اعتبار جهشی که از  وزارت نیرو دریافت شد، به همت همکاران شرکت آبفای استان، این ایستگاه پمپاژ هم در مدار بهره‌برداری قرار گرفته که در بدترین حالت، اگر بخواهیم آب را از دریچه‌های 1200 به رودخانه رهاسازی کنیم، این ایستگاه پمپاژ می‌تواند بدون هیچ مشکلی آب شرب شهروندان شریف سنندجی را تأمین نماید.

مهندس آریانژاد ادامه داد: در حال حاضر تنها منبع تأمین کننده آب شرب سنندج سد قشلاق است و علی‌رغم اینکه نسبت به سال گذشته 20 میلیون مترمکعب کثری مخزن را در آن شاهد هستیم، ولی با توجه به جلسات مختلفی که با همکاران شرکت آبفا و جهادکشاورزی داشتیم؛ منابع و مصارف بالا دست و پایین دست این سد را توانسته ایم به خوبی مدیریت کنیم.

وی به سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات بجای شهروندان گرامی سنندج، استفاده از آب شرب سالم و پایدار است، که با اجرای سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه‌های شماره یک و دو سنندج، جهت بالا بردن گوارایی آب؛ این معضل نیز بزودی مرتفع خواهد شد.

مهندس آرش آریانژاد افزود: این پروژه عملیات اجرایی  28 و نیم کیلومتر آن به اتمام رسیده و در حال حاضر در مرحله آب‌اندازی و تست، می باشد.

وی ادامه داد: اتاق شیرآلات و فشارشکن به پایان رسیده و لازم است در اتاق فشارشکن 27 بار فشار آب تبدیل به  2 بار شود و این موضوع از لحاظ فنی و تخصصی، کاری بس دشوار است و ان‌شاءالله با تلاش‌های خستگی ناپذیری که عزیزان مجموعه شرکت آب و نیروی ایران، آبفا و آب منطقه‌ای کردستان به جان خریدند، بزودی تأمین آب شرب شهروندان سنندجی را با حجم 57 میلیون مترمکعب، از این محل شاهد خواهیم بود.

کد خبر: 1119
  تاریخ خبر : 1401/08/19
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/08/19
 مدیر روابط عمومی
 406
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 29
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 832
  • بازدید دیروز : 5,474
  • کل بازدید : 3,488,096
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/29 10:35:35
  • شناسه IP شما : 3.17.110.162

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :