|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

قطعه سه خط انتقال آب سد عباس‌آباد بانه به بهره‌برداری رسید

پروژه قطعه سه خط انتقال آب سد عباس‌آباد به تصفیه خانه شماره یک بانه به طول ۶ هزار و ۵۰۰ متر به بهره برداری رسید

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، آئین افتتاحیه پروژه قطعه سه خط انتقال آب سد عباس‌آباد به تصفیه خانه شماره یک بانه روز شنبه 10 مهر 1400 با حضور نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار بانه، معاون طرح و توسعه و جمعی از مدیران شرکت آب منطقه‌ای کردستان، مدیر اداره منابع آب شهرستان بانه، معاون شرکت آبفای استان و جمعی از مدیران این شهرستان برگزار گردید.

در ابتدای افتتاحیه مدیر اداره منابع آب شهرستان بانه، ضمن عرض خیرمقدم حضور مدیران و مسئولین حاضر در مراسم گفت: رفع مشکلات آب این شهرستان از دغدغه‌های مدیران و متولیان بخش آب این شهرستان است و در این راستا تلاش‌ها و اقدامات جهادی خوبی صورت گرفته است.

مهندس انور کریمی‌کانی، با اشاره به اینکه رفع معارض و حل مشکلات این پروژه با همکاری فرمانداری، مراجع قضائی و انتظامی صورت گرفته، افزود: این پروژه دارای مشکلات حقوقی و مالی فراوان بود که به لطف همت مسئولین شهرستان بانه و تلاش‌های زودهنگام شرکت‌های پیمانکار و مشاور، ظرف مدت 2 ماه خط انتقال آب سد عباس‌آباد به تصفیه خانه بانه، به بهره برداری رسید.

در ادامه مراسم معاون طرح توسعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: آب شرب شهرهای بانه، بوئین، آرمرده و کانی سور و تعدادی از روستاها، از ۲ سد عباس‌آباد با ظرفیت ۱۴ میلیون مترمکعب و سد بانه با ظرفیت چهار میلیون مترمکعب تأمین می‌شود.

مهندس اسعد رسول‌پور افزود: با توجه به اینکه سدهای بانه گنجایش زیادی دارند تا افق ۱۵ ساله به لحاظ ذخیره‌سازی آب مشکلی نداریم و در صورتی که آب رودخانه چومان نیز به تصفیه خانه بوئین تخصیص یابد، آب شرب بانه تا افق ۳۰ ساله تأمین می شود.

وی اظهار داشت: سد عباس‌آباد ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام این پروژه ۴۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در صورت تأمین اعتبار لازم، این پروژه تکمیل خواهد شد.

مهندس رسول‌پور ادامه داد: برای اجرای قطعه سه خط انتقال آب سد عباس‌آباد به تصفیه خانه شماره یک بانه  ۲۱ کیلومتر در مسیر لوله گذاری صورت گرفته است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان اظهار داشت: این پروژه در سال ۱۳۹۱ در سه قطعه شروع شد؛ قطعه نخست از سد عباس تا شهر بوئین به طول ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر و قطر ۷۰۰ میلیمتر لوله فولادی اجرا و در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: قطعه دوم خط رفت ایستگاه پمپاژ شهر بوئین به مخزن پنج هزار مترمکعبی تپه عثمان‌آباد و تصفیه خانه شماره ۲ انتقال می یابد.

مهندس رسول‌پور با بیان اینکه با اجرای این پروژه ۵۰ لیتر آب به ظرفیت تصفیه خانه اضافه می شود، عنوان کرد: قطعه سوم خط انتقال به طول ۶ هزار و ۵۰۰ متر از مخزن پنج هزار لیتری عثمان آباد تا تصفیه خانه شهر بانه با لوله ۴۰۰ اجرا شد، که پیمانکار قبلی عملیات اجرایی، چهار کیلومتر این پروژه را انجام داد و حوضچه و ابنیه‌های فنی توسط پیمانکار جدید اجرا شد.

این مسئول ادامه داد: با توجه به ظرفیت محدود سد بانه حدود ۱۸۰ لیتر در ثانیه آب به تصفیه خانه انتقال داده می شود و تاکنون از ۱۳۰ لیتر ظرفیت مانده تصفیه خانه، استفاده نشده است.

وی گفت: تاکنون برای خط انتقال آب سد عباس‌آباد به تصفیه خانه ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۱۰۰ میلیارد ریال در سال‌های گذشته هزینه شده و برای تکمیل این پروژه ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مهندس رسول‌پور افزود: اسنادی به پیمانکار ارائه می شود ۴۵ درصد افت دارد و تلاش شده که ۶۰ درصد اعتبارات نقدی از محل ماده ۱۰ و ۱۲ تامین شود، در صورت تأمین بخشی از اعتبارات به صورت نقدی خط انتقال چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتری خط رفت نیز انجام می‌شود و برای این منظور ۲۰۰ میلیارد ریال نقدینگی نیاز است.

وی ادامه داد: ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایستگاه پمپاژ و خط انتقال قطعه شماره ۲ و سه هزار میلیارد ریال نیز برای تصفیه خانه با ظرفیت ۵۵۰ لیتر، اعتبار مورد نیاز است.

بهزاد رحیمی، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این افتتاحیه ضمن قدردانی از اقدام جهادی مدیران بخش آب استان، گفت: کاهش 36 درصدی بارندگی طی 52 سال گذشته موجب بروز مشکل کم آبی در بانه و سایر شهرستان‌های استان شده که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم امسال آخرین سال کم آبی در بانه باشد.

وی با اشاره به استفاده از همت جمعی برای گذر از تنش آبی سال جاری افزود: برای حفاظت و صیانت از منابع آب خصوصا در شهرستان بانه، به همراهی و همدلی آحاد مختلف جامعه نیازمندیم.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه اقدامات اجرایی خصوصا در بخش سدسازی و انتقال آب زمان‌بر و نیازمند تأمین اعتبار به موقع است اما افق 20 ساله‌ای برای رفع دائمی مشکل آب بانه پیش‌بینی گردیده است.

رحیمی به مشکلات تأمین آب روستاها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مدیران استانی نباید صرفاً در فکر رفع معضلات آب شرب شهرها باشند چرا که برخی از روستاها نیز با مشکلات جدی آب شرب مواجه و معمولا از منابع نامطمئن و چشمه‌های اطراف آب شرب خود را تأمین می نمایند.

در ادامه فرماندار شهرستان بانه به تلاش مسئولین و متولیان امر اشاره کرد و اظهار داشت این خط انتقال جز با تعامل و تلاش‌های مسئولین صورت نمی‌گرفت و این نیازمند قدردانی است.

دکتر رستم‌پور با اشاره به تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی شهرستان بانه افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها اجرای تصفیه خانه این شهرستان با رقم 350 میلیارد تومان اجرا شده و تأخیر در اجرای پروژه‌ها موجب افزایش هزینه‌هاست و مسئولین باید تحقق مطالبات مردمی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

از خاتمه مراسم از افراد تاثیرگذار در اجرای پروژه طی اهدای لوح با امضای مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان، تقدیر بعمل آمد.

کد خبر: 980
  تاریخ خبر : 1400/07/11
 مدیر روابط عمومی
 694
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 20
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 231
  • بازدید دیروز : 2,432
  • کل بازدید : 3,492,930
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 08:54:07
  • شناسه IP شما : 3.145.60.149

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :