|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

افتتاح سد سیازاخ دیواندره به 550 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

اعضای کمیسیون عمران مجلس و مقامات استانی از سد سیازاخ کردستان بازدید کردند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای سد سیازاخ دیواندره گفت: هم اکنون 550 میلیارد ریال اعتبار برای سد، جاده و جابجایی دو روستای حوزه سد مورد نیاز است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، مهندس اقبال شانظری روز یکشنبه در جریان بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس، استاندار و مدیران کل استان از سید سیازاخ دیواندره افزود: عملیات ساخت این سد از سال 82 آغاز شده و تاکنون 700 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای آن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ادامه عملیات احداث این سد به دلیل کمبود اعتبار، تقریباً متوقف شده است گفت: هم اکنون برای تکمیل عملیات اجرایی 55 میلیارد تومان مورد نیاز است.

مدیر عامل آب منطقه ای کردستان، خاطر نشان کرد: در سال گذشته 70 میلیارد ریال برای اجرای سد سیازاخ دیواندره اختصاص داده شد که تاکنون 45 درصد اعتبار تخصیص داده شده وصول شده و است و امیدواریم تا پایان سال مالی کل اعتبارات تخصیصی وصول شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: سد سیازاخ سد خاکی سنگریزه ای با هسته رسی است که 86 متر ارتفاع از پی دارد طول تاج آن 285 متر و عرض تاج نیز به 8 متر است. وی با بیان اینکه حجم مخزن این سد 265 میلیون متر معکب است، افزود: از سال 90 آب شرب شهرستان دیواندره به صورت اضطراری و از محل فرازبند سد در حدود 5 تا 6 میلیون متر معکب در دریاچه مصنوعی تامین می شود.

وی گفت: این سد با هدف تامین آب 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه، تامین آب شهرهای دیواندره و بیجار، آبزی پروری در پایاب، گردشگری، برق آبی و صنایع احداث می شود.

معاون حقوقی،مجلس و پشتیبانی وزیر نیرو نیز در جریان این بازدید گفت: 25 طرح ملی در حوزه آب و برق در کردستان در حال انجام است که اجرا و بهره‌برداری کامل آن به توسعه استان شتاب خواهد داد.

رضا انجم شعاع تصریح کرد: تعدادی از این پروژه‌ها امروز مورد بازدید قرار گرفت و از نزدیک با مشکلات آنها مواجه آشنا و قطعا برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ خواهد شد.

به گفته معاون وزیر نیرو، توجه به بحث اوراق مشارکتی و استفاده از این ظرفیت در استان نیز می‌تواند بستر تامین اعتبارات مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها را فراهم سازد. وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان قطعا کردسنان جزو اولویت‌های ما در پیگیری و رفع مشکلات در وزارت نیرو خواهد بود.

معاون طرح و توسعه و سرپرست معاونت برنامه ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این بازدید بر لزوم تأمین اعتبار جهت تکمیل سد سیازاخ تأکید و این پروژه را برای منطقه حیاتی و بسیار مهم عنوان نمود

مجید سیاری افزود سد سیازاخ اولین حلقه از توسعه شهرستان های دیواندره و بیجار بوده چرا که کلیه پروژه های این دو شهرستان منوط به تأمین آب خواهد بود.

نمایندگان مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران نیز در این بازدید سد سیازاخ را یکی از پروژه های اولویت دار استان در تأمین اعتبار عنوان کردند.

سالار مرادی و سید احسن علوی اعتبار فعلی را جوابگوی نیازهای استان ندانسته و خواستار تأمین اعتبار پروژه های استان شدند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس هم استفاده حداکثری از ظرفیت های بخش خصوصی، سرمایه گذاری خارجی و شرکت های تعاونی به منظور احداث پروژه های عمرانی را ضروری دانست و گفت با جابجایی و اولویت بندی اعتبارات می توان پروژه های عمرانی استان را به اتمام رساند.

سید مهدی هاشمی تصریح کرد بر اساس بازدیدهایی که در استان کردستان انجام دادیم سه نیاز اصلی و اولویت دار کردستان را آب، حمل و نقل و مسکن می دانیم.

استاندار کردستان به مشکلات انتقال آب استان نیز اشاره کرد و گفت: عمده بارش های استان در بخش غربی و بیشتر اراضی کشاورزی نیز در بخش شرقی استان است و از این رو نیاز جدی به انتقال آب داریم. وی هزینه های انتقال آب از غرب به شرق استان را بسیار بالا دانست و اظهار کرد: اکنون مانع اصلی در این حوزه کمبود اعتبار است.

عبدالمحمد زاهدی گفت: در صورت بهره برداری از پروژه های انتقال آب، شاهد ایجاد تحول در حوزه کشاورزی استان خواهیم بود.

استاندار کردستان مشکل دیگر حوزه آب استان کردستان را خروج آب از استان دانست و گفت: درخواست و مطالبه مردم کردستان و مسوولان اختصاص آب مورد نیاز استان است و مازاد این نیاز به استان های دیگر اختصاص یابد.

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی متشکل از حدود 15 نفر از اعضای این کمیسیون و چهار تن از معاونان وزارتخانه های راه و شهرسازی و نیرو، به مدت دو روز و در قالب دو گروه از پروژه های عمرانی استان کردستان شامل راه، مسکن، سد و پروژه های عمران شهری در شهرستان های سنندج، دیواندره، مریوان، دهگلان و قروه بازدید می کنند.

کد خبر: 101
  تاریخ خبر : 1393/01/25
 روابط عمومی
 1760
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 20
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 925
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 3,563,979
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/12 10:09:53
  • شناسه IP شما : 3.17.174.239

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :