|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کردستان خبر داد: آبگیری سد چراغ ویس سقز تا پایان سال 94

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان کردستان گفت: سد چراغ ویس شهرستان سقز در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال 94، آبگیری می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کردستان، مهندس جبار خالق پناه در جریان بازدید خبرنگاران استان از سد چراغ ویس سقز اظهار داشت: سد چراغ ویس تنها سد اجرایی در حوضه دریاچه ارومیه است که با حمایت های دولت تدبیر و امید، عملیات اجرایی آن متوقف نشده و تا پایان سال جاری آبگیری آن در برنامه شرکت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه  حدود10 سد مطالعاتی استان در حوضه دریاچه ارومیه قرار دارد افزود: در صورت نرمال شدن شرایط آبی دریاچه ارومیه، ادامه کار سدهای مطالعاتی موجود در این حوضه نیز از سر گرفته میشود که مهمترین آن سد «سنته» است که مراحل مطالعاتی آن به پایان رسیده اما به علت وجود مشکل تخصیص آب، اجرای آن به تعویق افتاده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کردستان درباره میزان آب تولید شده در حوضه دریاچه ارومیه گفت: از ظرفیت 7 میلیارد متر مکعب رواناب در درازمدت در حوضه دریاچه ارومیه یک و نیم میلیارد متر مکعب سهم استان کردستان است که از این مقدار، 585 میلیون مترمکعب سهم برداشت استان بر اساس مصوبات گذشته است.

وی ادامه داد: بخشی از مقدار 585 میلیون متر مکعب سهم برداشت استان کردستان، برداشت های شرکت آب منطقه ای در دراز مدت بر اساس اطلاعات و آمار بوده و بخشی از آن با هدف طرح های توسعه در آینده است.

مهندس خالق پناه افزود: سهم طرح های توسعه در حدود 360 میلیون متر مکعب بوده که از همین سهم، سد چراغ ویس با ظرفیت 90 میلیون مترمکعب آب به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به اینکه سد چراغ ویس در گذشته با مشکلات مالی بسیاری مواجه بوده است گفت: تامین آب شرب شهرستان سقز از حاشیه دریاچه سد بوکان سبب ایجاد برخی محدویت های فنی برای آب استان آذربایجان غربی شده است بدین معنا که در صورت اینکه تخلیه آب در این استان بیش از برداشت شهرستان سقز باشد آب به این شهرستان نخواهد رسید و سبب ایجاد مشکلات اجتماعی می شود.

عضو هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای کردستان با بیان اینکه در شرایط فعلی حدود 200 متر آب از سد بوکان برای تامین آب سقز پمپاژ می شود درباره ویژگی های سد چراغ ویس خاطرنشان کرد: تامین آب شهرستان سقز از طریق سد چراغ ویس، بدون حتی یک متر پمپاژ آب صورت می گیرد بنابراین انتقال آب به شکل ثقلی و با کیفیت بالاتر و کمیت مطمئن تر و بدون استفاده از هیچگونه انرژی، از مزایای تامین آب سقز از طریق این سد می باشد.

وی همچنین تامین نیاز آب شرب درازمدت شهرستان سقز به میزان سالانه 33 میلیون متر مکعب، تامین نیاز آب اراضی کشاورزی منطقه در حدود پنج هزار و 575 هکتار و توسعه اقتصاد منطقه و اشتغالزایی را از جمله اهداف پروژه سد چراغ ویس اعلام کرد.

وی به اعتبارات نجات بخشی دریاچه ارومیه و سهم سد چراغ ویس سقز از آن اشاره کرد و گفت: در صورت تامین آب شرب سقز از کانال سد چراغ ویس، رهاسازی بیشتری از سد بوکان صورت گرفته و به نجات دریاچه ارومیه از بحران بی آبی کمک می کند بنابراین بخشی از اعتبار این سد از طریق اعتبارات نجات بخشی دریاچه ارومیه صورت می گیرد.

مهندس خالق پناه خاطرنشان کرد: سال گذشته، 35 میلیارد تومان از محل اعتبارات نجات بخشی دریاچه ارومیه برای سد چراغ ویس در نظر گرفته شد که حدود 62 درصد آن اختصاص یافت و از محل اعتبارات سد نیز 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که 90 درصد آن اختصاص یافت و اعتبارات سبب شد که جهش خاصی در اجرای آن به وجود آید.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به این که تاکنون 80 میلیارد تومان برای طرح سد چراغ ویس بدون طرح آبرسانی هزینه شده است درباره اعتبارات سد در سالجاری اظهار داشت: مجموع اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه سد چراغ ویس 75 میلیارد است که قرار بر این است 35 میلیارد تومان آن از محل اعتبارات نجات بخشی ارومیه و 25 میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی سد چراغ ویس تامین شود و 15 میلیارد تومان دیگر نیز از محل های ترمیمی قابل تامین است اما تاکنون هیچگونه اعتباری اختصاص نیافته است.

وی با یادآوری بازدید معاون وزیر نیرو در امورآب و آبفا از سد چراغ ویس سقز افزود: در بازدید اخیر مهندس میدانی، قول مساعد برای تأمین اعتبار به این سد به جهت اهمیت بسیار آن داده شد که در آینده نزدیک صورت می گیرد و به محض دریافت اعتبار مورد نیاز عملیات آبگیری مرحله ای آن آغاز خواهد شد.

مهندس خالق پناه درباره تامین آب شرب شهرستان سقز از طریق سد چراغ ویس نیز خاطرنشان کرد: طرح آبرسانی به شهرستان سقز از طریق سد چراغ ویس از پروژه های مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان در سال 88 است که اوایل تزریق اعتباری بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفت اما پس از مدتی به علت مشکلات مالی متوقف شد و سال ها بلاتکلیف بود تا اینکه در سال 93 دوباره این طرح به مرحله اجرا درآمد.

وی افزود: مجموع اعتبار طرح آبرسانی شهرستان سقز در سال 93، 13 و نیم میلیارد تومان بود که پیشرفت فیزیکی این طرح تا پیش از سال 93 کمتر از 6 درصد بود اما پس از تزریق اعتبارات در سال گذشته، پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه شهرستان سقز بیش از 30 درصد شده و پروژه آبرسانی تکمیل شده است بدین معنا که سد چراغ ویس به تصفیه خانه موجود این شهر متصل شده است و در صورت آبگیری سد، بدون هیچگونه مشکلی آب تا محل تصفیه خانه موجود شهر می رسد.

عضو هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای کردستان درباره تصفیه خانه جدید شهرستان سقز نیز یادآوری کرد: در صورت تامین اعتبار این طرح نیز تا سال 96 و در سال مالی 95 می تواند به بهره برداری برسد.

وی به پیشرفت فیزیکی سد چراغ ویس اشاره کرد و گفت: متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه سد چراغ ویس 86 درصد است که شامل 93 درصد بدنه سد، 76 درصد جاده جایگزین سقز – بانه و 83 درصد بخش هیدرومکانیکال می شود.

مهندس خالق پناه به میزان اشتغالزایی سد چراغ ویس اشاره و بیان کرد: سد چراغ ویس در زمان بهره برداری می تواند به اشتغال حدود دو هزار و 500 نفز بیانجامد که در زمان اجرا در حدود 350 نفر اشتغال متوسط داشته اند.

وی  درباره جاده جایگزین سقز- بانه نیز اظهار کرد: با توجه به این که جاده سقز – بانه در مسیر سد چراغ ویس قرار گرفته جاده جایگزینی برای آن در نظر گرفته شد که جاده جدید تاکنون 76 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون 17 میلیارد تومان هزینه شده است و برای آبگیری این سد نیاز است که جاده قدیم سقز – بانه حذف شود.

ده نفر از خبرنگاران رسانه های استان پنجشنبه از سد چراغ ویس بازدید نمودند.

کد خبر: 207
  تاریخ خبر : 1394/06/21
  آخرین به‌روزرسانی : 1394/06/21
 روابط عمومی
 1714
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 20
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 991
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 3,564,045
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/12 10:09:53
  • شناسه IP شما : 52.14.224.197

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :