|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون آب و آبفای وزارت نیرو: هر شرکت استانی آب و برق باید یک دانشگاه معین داشته باشد

معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: هر شرکت استانی در زمینه آب، برق و آبفا باید یک دانشگاه معین در قالب قرارداد و شرح وظایف و خدمات داشته باشد تا بتوان پیوند صنعت و دانشگاه را به مرحله عمل رساند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کردستان، مهندس رحیم میدانی در آیین افتتاحیه ششمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب  ایران که در دانشگاه کردستان برگزار شد با اشاره به اینکه نخستین پروژه های آبی کشور در استان خورستان آغاز به کار کرد اظهار داشت: حدود 50 سال تجربه گرانبهای مدیریت منابع آب در کشور را باید برای ساختن آینده ای بهتر دست مایه قرار داد.

وی با بیان اینکه فعالیت های زیادی در زمینه مهار و تنظیم آبهای کشور پیش و پس از انقلاب اسلامی صورت گرفته، گفت: این فعالیت ها به ویژه پس از انقلاب اسلامی روند سریع تری به خود گرفته که امروز صدور خدمات به خارج از کشور و برخورداری بیش از 99درصد جمعیت شهری از آب شرب با کیفیت بالا گواه این مدعاست.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر لزوم بازگویی موفقیت ها و افتخارات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی برای جوانان افزود: برای ایجاد تحولات گسترده در زمینه مدیریت منابع آب کشور نباید از نظر صاحبنظران و دانشمندان طراز اول این عرصه که در کشور کم نیستند غافل شد و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشمندان طراز اول بسیاری در زمینه مدیریت منابع آب در کشور داریم اما به دلایل مختلف نتوانستیم به تمام اندوخته های علمی و توصیه دلسوزان کشور عمل کنیم و پیوند ضعیفی بین داده های علمی و عملی وجود دارد.

مهندس میدانی با ابراز خرسندی از برگزاری نشست ها و همایش هایی که در رابطه با موضوع مدیریت منابع آب در دو سال اخیر تعداد آن بسیار زیاد شده افزود: اینگونه نشست ها لازمه بسترسازی های فرهنگی برای ایجاد تحولات گسترده در زمینه مدیریت منابع آب کشور است و باید گفتمان سازی صورت گیرد چرا که بخش آب کشور به تنهایی نمی تواند بدون برخورداری از زمینه های فکری و فرهنگی به اهداف خود دست یابد.

وی ادامه داد: برخی از برنامه ها شبیه جراحی است و برای اینکه فعالیت های بزرگ بدون کمترین تبعات اجتماعی و امنیتی صورت گیرد و همچنین به منظور دستیابی به یک همگرایی  و اتفاق نظر در کشور و پیشبرد اهداف با موفقیت باید گفتمان سازی شود.

این مقام مسئول پیوند صنعت و دانشگاه را به عنوان یکی از مهمترین برنامه های وزارت نیرو ذکر و تاکید کرد: هر شرکت استانی در زمینه آب، برق و آبفا باید یک دانشگاه معین در قالب قرارداد و شرح وظایف و خدمات داشته باشد تا بتوان پیوند صنعت و دانشگاه را به مرحله عمل رساند.

مهندس میدانی با ابراز تاسف از غفلت از مسائل فرهنگی و اجتماعی در اجرای برخی از پروژه ها خاطرنشان کرد: برای بررسی فنداسیون یک سد، ده ها و صدها آزمایش انجام می شود اما به مسائل اجتماعی و فرهنگی بی توجه شده و از این پیوست برخوردار نیست که برای پیشبرد اهداف و اجرای بهتر برنامه ها این نقیصه باید مرتفع شود.

وی با تاکید بر لزوم اجرای مدیریت به هم پیوسته منابع آب در کشور تصریح کرد: سیستم های طبیعی و سامانه های انسانی، مدیریت آب و خاک سازه ای و غیر سازه ای، مدیریت آب های سطحی وزیرزمینی و کمیت وکیفیت مدیریت عرضه وتقاضای آب از جمله اصولی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو افزود: به منظور رعایت اصول مذکور در دولت جدید،  فضای جدیدی به نفع توجه به اقدامات غیرسازه ای ایجاد شده که این کار با فعال کردن شورای عالی آب به عنوان یک نهاد ملی سیاست گذار در زمینه تامین، توزیع و مصرف آب کشور که در گذشته غیرفعال بود صورت گرفته است.

وی میزان تامین آب شرب کشور از منابع آب زیرزمینی را 63 درصد عنوان کرد و گفت:بی توجهی به صیانت و حفظ منابع آب زیرزمینی ظلم بزرگی در حق آیندگان است و تاکید کرد: حفظ این سرمایه عظیم رسالت آحاد مردم است و باید با برنامه‌ای اساسی برای آن برنامه ریزی کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان نیز در این کنفرانس اظهار داشت: التزام عملی به توسعه پایدار و توازن ایجاب می نماید تا رویکرد سیستمی در ایجاد زیرساخت های توسعه مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این نگرش، توجهی همه جانبه به شناخت پتانسیل ها و به کارگیری آن ها به گونه ای که تعاملی مثبت و منطقی میان آنها برقرار باشد امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

مهندس اقبال شانظری افزود: در صدر نشان دادن مسائل زیست محیطی، نگاه علمی به تغییر اقلیم و باورمندی به کم آبی و کمبود آن، چالش های پیش رو در تخصیص و تقسیم آب و ضعف بنیان های فرهنگی در نحوه مصرف آب و در جایگاه شایسته نهادن آب به لحاظ  ارزش ذاتی و اقتصادی آن مولفه هایی هستند که چراغ راه توسعه را روشن خواهند نمود.

وی توجه جدی به پویایی تصمیم گیری در امر تخصیص و تقسیم آب و نگاه عدالت مدارانه به آن و فرهنگ سازی در زمینه شیوه های صحیح مصرف را  از جمله اموری دانست که در رهگذر توسعه نباید از آن غافل ماند.

رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان تصریح کرد: سیاست های وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ساختار مدیریت حوزه ای و تشکیل شورای هماهنگی مدیریت حوزه آبی و دخالت دادن ذینفعان و به ویژه استانداران در جلسات هم اندیشی و تصمیم گیری های تخصیص و تقسیم آب نشان از عزم جدی این وزارتخانه در مدیریت تقاضای آب و قانونمند کردن این فرایند دارد.

وی ادامه داد: همچنین تأکیدات جدی وزیر محترم نیرو بر اجرای مصوبات شورای عالی آب در امر حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی و نیز اجرای برنامه های تعادل بخشی منابع و مصارف در جهت جبران کسری ها و اختصاص اعتبارات جهشی به این بخش را از جمله سیاست های وزارتخانه متبوع در راستای جلوگیری از تنش ها و بحران های آبی در آینده ای نه چندان دور عنوان کرد.

مهندس شانظری با اشاره به اینکه استان کردستان میانگین بارش490 میلی متری در سال و 5 میلیارد متر مکعب سهم از روان آب های کشور را به خود اختصاص داده است خاطرنشان کرد: بارندگی های استان در سال آبی 95-94 نسبت به آمار بلندمدت بیش از 30 درصد و نسبت به سال گذشته از افزایش 50 درصدی برخوردار بوده است .

وی درباره وضعیت سدهای استان کردستان گفت:در حال حاضر9 سد در دست بهره برداری، 11 سد در حال اجرا و 16 سد در دست مطالعه با حجمی حدود یک هزار و 850 میلیون مترمکعب در استان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان آبرسانی به تمامی شهرها و روستاها و صنایع و تبدیل حدود 200 هزار هکتار از اراضی دیم به آبی را از جمله اهداف سدها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه تمام این تلاش ها در قبال نیازمندی های استان کافی نبوده و تلاش دوچندانی را می طلبد تا کردستان متناسب با ظرفیت هایی که دارد در شرایط توسعه قرار گیرد افزود: عدم استفاده و مهار آب های سطحی در کردستان علاوه بر آسیب های متعدد اجتماعی و اقتصادی، بهره برداری از منابع آب زیرزمینی را در بر داشته که سبب اثرات زیانباری به این منابع به ویژه در دشت های شرقی استان شده است.

مهندس شانظری افت بیش از 40 متر از منابع آب زیرزمینی در دشت دهگلان و کسری مخزن 750 میلیون متر مکعب در این دشت را گواه این مدعا دانست و گفت این شرایط با هزاران میلیارد هزینه نمی تواند به شرایط اولیه دست یابد.

وی به هزینه های بخش آب استان اشاره کرد و گفت:تا پایان سال 94، حدود 41 هزار میلیارد ریال در این بخش هزینه شده و برای تکمیل این پروژه ها حدود 35 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی افزود: 40 درصد هزینه در بخش آبدهی استان کردستان در دولت یازدهم صورت گرفته و 60 درصد آن در یک و نیم دهه گذشته بوده است.

رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای دارای چشم انداز دست یابی و ذخیره سازی 2 هزار و 500 میلیون مترمکعب و تحت پوشش قرار دادن حدود 200 هزار هکتار اراضی، ضمن تامین آب شرب سالم برای  تمامی شهرها که در اهداف سدها پیش بینی شده ، تامین نیازهای آبی صنعت با ملحوظ داشتن توسعه پایدار و به ویژه اقدامات زیست محیطی خواهد بود.

 وی با قدردانی از حمایت مسئولان ستادی و استانی و به ویژه استاندار محترم که توجه ویژه به بخش آب دارند درباره اقدامات شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: تشکیل 60 جلسه در بخش صیانت از منابع آب زیرزمینی، تشکیل بیش از 30 جلسه هماهنگی با خانه کشاورز، سازمان جهادکشاورزی و دستگاه های وابسته به قوه قضاییه در راستای صدور سریع احکام در برخورد با متخلفین بخش آب، تشکیل 33 گروه گشت و بازرسی، انسداد حدود 500 حلقه چاه غیرمجاز، نصب و راه اندازی حدود دو هزار و 300 کنتور هوشمند در استان که 90 درصد این کنتورها در دشت های شرقی استان نصب شده و اصلاح هشت هزار و 500 پروانه بهره برداری از مجموع 13 هزار پروانه صادر شده در استان نشان از عزم جدی شرکت آب منطقه در راستای حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که بخش آب استان کردستان بتواند برنامه هایی که در زمینه توسعه و حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی دارد را همپای استان های دیگر در راستای سیاست های وزارت نیرو پیش برده و بتواند شرایط را در دشت های شرقی به وضعیت پایدار رسانده  و در اندک زمان ممکن طرح های توسعه ای کنونی را به مرحله اتمام رساند تا بتوان این امانت را به درستی در اختیار آیندگان قرار داد.

معاون عمرانی استاندار کردستان نیز در این کنفرانس طی سخنانی اظهار داشت:در سال گذشته برای هشت سد در دست اجرا در کردستان 406 میلیارد تومان هزینه شده است که با توجه به اینکه 11 درصد از اراضی استان آبی است، باید در ساخت سدها به این ظرفیت به طور ویژه‌ توجه شود.

مهندس امیر قادری گفت: به طور متوسط1.3متر از سطح آب‌های زیرزمینی افت پیدا می‌کند و هر از چند گاهی نیز شرایط خشکسالی به وجود می‌آید که بر بدنه مدیریت شهرها و همچنین فرهنگ مردم تاثیر خواهد گذاشت بنابراین به آب به عنوان یک عنصر ارزشمندی توجه ویژه مبذول داشت و در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد. وی در پایان خواستار توجه به سهم استان کردستان از سد داریان شد.

کد خبر: 279
  تاریخ خبر : 1395/02/05
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/02/11
 روابط عمومی
 1057
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 25
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 31
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 3,552,465
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/12 10:09:53
  • شناسه IP شما : 18.220.16.184

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :