|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

گزارش نخستین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک در استان کردستان

خشکسالی با مدیریت صحیح آب کنترل می شود

اشاره: اولین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک با محوریت هیدروکلیماتولوژی و با حضور مسئولان ملی و استانی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 4 و 5 اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی و هنری فجر سنندج برگزار گردید.

این کنفرانس با همت شرکت آب منطقه ای استان کردستان و همکاری جهاد دانشگاهی و با شرکت صاحب نظران و متخصصان بخش آب برگزار شد.

کنفرانس هیدرولوژی مناطق نیمه خشک در 4 محور تغییر اقلیم و اثرات آن بر منابع آب، کاربرد تکنیک­ها و مدل­های هیدروکلیماتولوژی وهمچنین مدیریت کاربری اراضی و مدیریت منابع آب در هیدرولوژی مناطق نیمه خشک برگزار گردید.

هدف از برگزاری این کنفرانس، ایجاد بستری مناسب جهت حضور و تبادل نظر صاحب نظران بخش آب بود تا بتوان مشکلات موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار داده و با جمعبندی نظرات و ارائه راهکارهای مناسب  در راستای دستیابی به مدیریت بهینه و پایدار منابع آب گام برداشت.

سرمایه گذاری 2500 میلیاردی وزارت نیرو جهت مهار و هدایت آبهای کردستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان در نخستین روز کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک اظهار داشت: طی چند سال گذشته بیشترین افزایش مصرف آب استان در دو بخش کشاورزی و شرب بوده است و بدین منظور هدایت آب‌های سطحی از نقاط تولید به مصرف با 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار اجرایی می شود.

شاهین پاکروح با بیان اینکه محدودیت منابع آبی به دلیل خشکسالی موجب شد تا این مایع حیاتی اهمیت و جایگاه استراتژیکی پیدا کند، اذعان داشت: در صورت استفاده بهینه از جایگاه کنونی آب تبدیل به فرصتی برای کشور و استان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مدیریت صحیحی بر نحوه استفاده از آب نشود، این مقوله مبدل به یک تنش زیست محیطی خواهد شد.

رئیس اولین کنفرانس ملی هیدرولوژی با اشاره به اینکه در حال حاضر در برخی استان‌های کشور تنش آبی شکل گرفته، اظهار کرد: این معضل به علت محدودیت منابع کمی و کیفی از یک سو و از سوی دیگر به دلیل رشد جمعیت ایجاد شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه مدیریت آب گفت: در استان کردستان طرح‌های هدایت آب‌های سطحی از نقاط تولید به مصرف با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد تومان در حال اجراست.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کردستان با تأکید بر اینکه این سیاست‌گذاری‌ها به تنهایی قادر به مدیریت بحران تقاضا نیست، خاطرنشان کرد: شاخص مهمی که توانایی تأثیرگذاری بر توسعه پایدار را دارد، مسائل مرتبط با مصرف آب است.

پاکروح با یادآوری طرح‌های صورت گرفته در استان از جمله شبکه‌های آبیاری و زهکشی مناسب اضافه کرد: علاوه بر این قابلیت‌های فنی به دنبال مدرنیزه کردن این شبکه‌ها و سیستم‌های آبیاری برای صرفه‌جویی در منابع هستیم.

وی اظهار داشت: انجام اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چون مدیریت آب شهری، به حداقل رساندن میزان نشت آب و اشاعه فرهنگ نحوه استفاده صحیح از آب در میان کشاورزان و مصرف‌کنندگان تغییرات ساختاری را در مصرف آب به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با تأکید بر اینکه وظیفه دولت تعریف و ایجاد زیربناها در کشور است، ادامه داد: کشاورزان خود باید در زمینه بهره‌برداری از آب دقت لازم را مبذول دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مسئولان این نهاد با مدیریت صحیح در مصارف کشاورزی و شرب به نقطه روشن و مشخصی در مصرف آب دست یافته‌اند، تأکید کرد: با اعمال مدیریت صحیح می‌توان خشکسالی را مدیریت کرد.

وی افزود: خشکسالی موجب شد تا کارشناسان به صورت اجرایی وارد قضیه شده و با اتخاذ تدابیر مناسب و رفتار‌شناسی به مقابله با این پدیده بپردازند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ابراز امیدواری کرد: با انجام اقدامات و طرح‌های مناسب پدیده خشکسالی تبدیل به فرصت برای کشور شود.

پاکروح مساحت حوزه های آبریز اصلی و فرعی استان را 29 هزار و 137 کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: 17 رودخانه در استان کردستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه از این تعداد هشت رودخانه مرزی و 9 رودخانه داخلی هستند، بیان کرد: همچنین 44 رودخانه فرعی در استان کردستان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان از وجود 7 درصد روان آبهای کشور در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: میزان بارش سالانه در استان 455 میلی متر است.

وی یادآور شد: با توجه به پتانسیل های و توانایی های موجود استان در حال حاضر 11 سد در دست اجرا و 7 سد نیز در حال بهره‌برداری است.

ارسال 280 مقاله علمی به کنفرانس ملی هیدرولوژی

از نقاط مختلف کشور بیش از 280 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد از این میزان 89 مقاله به منظور ارائه در کنفرانس پذیرفته شده است.

از مجموع این مقالات، 20 مورد به صورت سخنرانی و 69 مقاله نیز به شکل پوستر در همایش ارائه گردید.

بیش از 70 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی وظیفه بررسی مقالات شرکت کنندگان را برعهده داشتند.

در کنار این کنفرانس، نمایشگاه ارائه دستاوردهای شرکت آب منطقه ای و شرکتهای مهندسی مشاور و پیمانکار فعال در زمینه آب و دو کارگاه آموزشی با عنوان مدل‌سازی هیدرولوژیکی با استفاده از مدل HEC-HMS و مهندسی رودخانه و مدیریت بهره‌برداری شن و ماسه نیز برگزار گردید.

این کنفرانس با همت شرکت آب منطقه ای استان کردستان و جهاد دانشگاهی استان و با حمایت استانداری کردستان، اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان، جهاد کشاورزی، شرکت های آبفای شهری و روستای کردستان، دانشگاه های کردستان، پیام نور، آزاد اسلامی واحد سنندج، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان، اداره کل هواشناسی و اداره کل منابع طبیعی استان کردستان اجرا شد.

نفرات برتر همایش ملی هیدرولوژی معرفی شدند

گفتنی است آقایان محمد قربانی با مقاله استفاده از توزیع دومتغیره‌ پارتو تعمیم یافته در تحلیل شاخص های جریان کم به عنوان نفر اول، زانیار شاهمرادی با مقاله پیش بینی تاثیر شبکه آبیاری و زهکشی سد سنگ سیاه بر آبخوان دشت دهگلان و عبدالله جلیلیان با مقاله مدل سازی داده­های بارندگی شش ساعته استان کرمانشاه با مدل نیمن-اسکات با پالس های مستطیلی به ترتیب دوم و سوم شدند که با اهدای لوح تقدیر، تندیس و هدیه نقدی مورد تجلیل قرار گرفتند.

قطعنامه کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک

برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در نخستین کنفرانس ملی هیدورلوژی مناطق نیمه خشک برموارد ذیل تأکید دارند:

  1. تغییر اقلیم به عنوان یک واقعیت و تهدید اصلی مدنظر مدیران، سیاست گذاران، برنامه ­ریزان و بهره­ برداران صنعت آب قرار گیرد.
  2. اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت متناسب با شرایط اقلیمی جدید
  3. ارتقای سیستم آبیاری و زهکشی بوسیله کنترل­گرهای هوشمند و سیستم های مکانیزه
  4. مدیریت تقاضای آب بر اساس نگرش جامع و سیستمی
  5. توجه به اصول آبخیزداری و آبخوان دارای تصمیمات راهبردی منابع آب با تأکید بر مسائل اقتصادی و اجتماعی
  6. لزوم ارتباط دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و دستگاه­های اجرایی و حمایت از تحقیقات بنیادی، کاربردی و تقاضا محور.
کد خبر: 62
  تاریخ خبر : 1392/02/07
 روابط عمومی
 1505
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 29
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 2,924
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 3,552,066
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/12 10:09:53
  • شناسه IP شما : 18.226.222.12

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :