|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با هدف بررسی اجرای پروژه های طرح احیاء و تعادل‌بخشی و سازگاری با کم‌آبی:

معاون حفاظت، بهره‌برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب، از سدهای گاوشان و ژاوه بازدید نمود.

اولین جلسه معاون حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب و هیئت همراه، با معاون و جمعی از مدیران حوزه حفاظت و بهره‌برداری شرکت‌های آب منطقه‌ای کردستان و کرمانشاه در محل سالن جلسات سد گاوشان، برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان در اولین روز ورود مهندس محمدزاده و هیئت همراه به کردستان، ضمن بازدید از سد گاوشان در سالن جلسات آن سد، با حضور معاون حفاظت و بهره‌برداری و جمعی از مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای کردستان و کرمانشاه، با هدف بررسی اجرای پروژه های طرح احیاء و تعادل‌بخشی و سازگاری با کم‌آبی، تشکیل جلسه دادند.

در ابتدای جلسه معاون حفاظت، بهره‌برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب، ضمن تشکر از معاونین حفاظت و بهره‌برداری شرکت‌های آب منطقه‌ای کردستان و کرمانشاه، اظهار داشت: نیاز است معاونت‌های حفاظت و بهره‌برداری دو استان در کنار یکدیگر باشند، زیرا سد گاوشان منافع دو استان را در حوزه آب تأمین می‌کند.

وی افزود: نظر به اینکه تولیت سد گاوشان با شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه است، این شرکت برنامه منابع و مصارف سالیانه را با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای کردستان تدوین و جهت تصمیم‌گیری نهایی به شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارسال می نماید.

معاون حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب به وضعیت نگران‌کننده سدهای کشور اشاره و عنوان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر وضعیت ذخایر آب سدهای کشور، بسیار کاهش یافته به نحوی که سد کرخه که جزء سدهای بزرگ کشور می باشد و دارای حجمی معادل 5 میلیارد متر مکعب بوده در حال حاضر کل حجم آب مفیدی که در این سد وجود دارد 746 میلیون متر مکعب است.

مهندس محمدزاده تنظیم دقیق برنامه منابع و مصارف را ضروری دانست و افزود: وقتی که یک شرکت بناست برنامه منابع و مصارف آب را تنظیم کند باید موارد مهمی مانند آب قابل برنامه‌ریزی، تخصیص ابلاغی، حجم آب موجود در سد و مصارف را در نظر بگیرد.

وی در ادامه افزود: شرکتهای آب منطقه ای کردستان و کرمانشاه تعامل و ارتباط خوبی داشته اند و این همراهی امروز نیز باید در راستای تأمین منافع مردم ادامه یابد.

این مقام مسئول در خصوص چالش‌های حوزه حفاظت و بهره‌برداری اظهار داشت: پیشانی هر شرکت آب منطقه‌ای، حوزه حفاظت و بهره‌برداری است؛ چرا که با مردم ارتباطی مستقیم دارد و از سویی در صورتی که منابع مالی و آبی تأمین باشد، هر شخصی می تواند به راحتی این منابع را مدیریت کند، اما هنر یک مدیر واقعی در مواقع بحرانی و تنش‌زا نمایان می‌شود و در زمان چالش، باید مدیریت صحیح صورت بگیرد.

معاون حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب ادامه داد: امروزه مباحث توسعه‌ای کمرنگ شده و باید به سمت بهره‌برداری و مدیریت مصرف حرکت کنیم و در شرایط فعلی مدیریت منابع آب، کاری دشوار و حساس است.

وی پیشنهاد و ارائه راهکار اصولی در جهت مدیریت منابع و مصارف از سوی شرکت‌های آب منطقه‌ای را مهم دانست و عنوان کرد: نظر به اینکه عمده مصارف آب در بخش کشاورزی و شرب است؛ لذا این شرکت‌ها باید همفکری و تعامل با جهاد کشاورزی و شرکت آبفا داشته و نتایج جلسات را به مدیران بالادستی جهت تصمیم‌گیری کلان، منعکس نمایند.

در ادامه جلسه معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه ضمن خیرمقدم و قدردانی از حضور میهمانان حاضر در جلسه، گفت: شایسته است مسأله تخصیص و برنامه‌ریزی برای منابع و مصارف آب دو استان از محل سد گاوشان، به یک نقطه تفاهم مشترک برسد.

وی اشاره کرد: تعامل و همکاری مابین دو استان در خصوص توزیع عادلانه آب امری مهم و تاثیرگذار است و تصمیمات باید بر مبنای اعتماد متقابل صورت بگیرد.

مهندس مرادی بر مصرف بهینه آب تأکید کرد و افزود: امروز مسأله برخورد با آب باید بسیار دقیق و کارشناسی شده انجام شود چرا که نبود این ماده حیاتی لطمات جبران ناپذیری به کلیه بخش‌های کشاورزی، صنعت، شرب و زیست محیطی خواهد زد و هنری که ما به عنوان متولیان بخش آب دو استان باید بکار ببریم، همدلی و مدیریت صحیح منابع و مصارف است.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد دو استان بر سر موضوع تقسیم آب سد گاوشان تفکرات جزیره‌ای و خودمحوری داشته باشند در نهایت این مردم و کشاورزان هستند که متضرر می شوند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، اظهار داشت: برنامه ریزی منابع و مصارف باید در قسمتی که فرهنگ مشترکی وجود دارد، بطور مساوی صورت بگیرد.

مهندس عرفان مؤمن‌پور نیز به مباحث مطرح شده در جلسه اشاره کرد و گفت: موارد مطروحه در این حوزه در دو بخش شامل تخصیص و بهره‌برداری سد گاوشان است و دیدگاه‌ها در بخش آب باید با لحاظ حقوق حقابه‌بران و منطبق مدیریت سیستم حوضه‌ای باشد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان، افزود: سند اول تخصیص در دهه 80 بسته شده و تا امروز سندهای متفاوتی در حوزه تخصیص گاوشان تدوین شده و آنچه در سال 1398 مطرح شد هم هنوز در مواردی نیاز به بازنگری دارد.

وی افزود: دیدگاه‌ها در بخش آب باید با لحاظ حقوق حقابه‌بران و منطبق بر مدیریت سیستم حوضه باشد اما آنچه که امروز شاهدش هستیم میانگین اراضی آبی کشاورزی کشور، بیش از استان کردستان است و نگاه سیستمی در مدیریت حوزه در محدوده‌های مشترک می‌طلبد آنجا که پتانسیل آب و خاک مستعد سرمایهگذاری است، برنامه‌ریزی در جهت مدیریت و بهره‌مندی بیشتر صورت گیرد.

مهندس مؤمن‌پور به کاهش شدید بارندگی در کردستان طی 50 سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: سد گاوشان به نسبت برخی سدهای کردستان تاثیرپذیری کمتری به نسبت خشکسالی داشته و انتظار می‌رود بحث‌های مدیریت در اینجا روان‌تر باشد.

وی به بهره‌برداری از سد گاوشان اشاره و افزود: ما از مجموع اندک 5 هزار هکتار که در شبکه برای کردستان تعیین شده، در حال حاضر حدود 2 هزار هکتار در حال کشت داریم .

در خاتمه مهندس محمدزاده خواستار تداوم هرچه بیشتر نشست‌های مشترک بین دو شرکت آب منطقه‌ای کردستان و کرمانشاه شد و افزود: لازم است معاونت‌های حفاظت و بهره‌برداری و مدیران شهرستان‌های دو شرکت تعامل و ارتباط کاری بیشتر داشته باشند.

پس از این جلسه معاون حفاظت، بهره‌برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب به همراه هیات همراه، معاون و حفاظت و بهره برداری و جمعی از مدیران شرکت آب منطقه‌ای کردستان از سد ژاوه نیز بازدید بعمل آوردند. در این بازدید مهندس اقبال شانظری معاون اجرایی این سد نیز توضیحاتی در خصوص منابع و مصارف ژاوه برای حاضرین ارائه نمود.

شایان ذکر است: پس از استقرار ساختار جدید بخش آب در وزارت نیرو در سال 1399 ، مدیریت منابع آب از متمرکز به حوضه‌ای تغییر یافت و استان کردستان با استان‌هایی همچون کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، همدان و آذربایجان غربی، در نگهداری و بهره‌برداری از منابع آبی موجود به صورت مشترک و تحت مدیریت واحد، اقدام خواهند نمود.

کد خبر: 1005
  تاریخ خبر : 1400/09/19
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/09/21
 مدیر روابط عمومی
 662
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 19
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 745
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 3,566,502
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/12 10:09:53
  • شناسه IP شما : 3.138.174.174

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :