|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار کردستان در جلسه شورای حفاظت از منابع و سازگاری با کم آبی استان:

در حال حاضر مجموعه ای از کلان پروژه های وزارت نیرو در کردستان در حال اجرا است.

دکتر زارعی کوشا، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سال آینده، سال بهره‌برداری از طرح‌های مهم حوزه آب در استان خواهد بود که علاوه بر تامین آب شرب، به توسعه بخش کشاورزی نیز منجر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، دکتر اسماعیل زارعی‌کوشا عصر شنبه 20 اسفند 1401 در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی و کارگروه سازگاری با کم‌آبی کردستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به آبگیری و بهره‌برداری از چندین طرح مهم آب از جمله سد سیازاخ، چراغ‌ویس، امیرآباد و اراضی پایاب سد گاران در سال آینده، اظهار کرد: هر کدام از طرح‌های حوزه آب، از کلان پروژه‌های وزارت نیرو در کردستان در حال اجرا است.

وی نگاه دولت به کردستان را در حوزه آب ویژه دانست و یادآور شد: با افتتاح طرح‌های حوزه آب در سال آینده، علاوه بر تامین آب بخشی از مردم استان، زمینه برای تبدیل اراضی دیم به آبی فراهم می‌شود.

دکتر زارعی کوشا، بر لزوم تخصیص آب به صنایع بر اساس اولویت تاکید کرد و یادآور شد: بحث سرمایه‌گذاری در استان بخشی نیست، چراکه این مهم به همه مردم تعلق دارد و دستگاه‌ها باید در این رابطه احساس مسئولیت کنند.

عدم سخت‌گیری در ارائه مجوز برای فعالیت سرمایه‌گذاران، دریافت ۵۰ درخواست از سوی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان و ضرورت اتمام تملک اراضی پایاب سد چراغ‌ویس، از دیگر مطالبی بود که استاندار کردستان به آن اشاره کرد.

تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومانی در حوزه آب در سال جاری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، هم گفت: در سال آینده با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، شاهد جشنواره آب و بهره‌برداری از طرح‌های منابع آب، در این حوزه خواهیم بود.

مهندس آرش آریانژاد با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد صورتجلسه سفر وزیر نیرو در سال گذشته انجام شده است، افزود: در زمینه آب کارهای کم‌نظیری در دولت سیزدهم انجام شده، به طوری‌که امسال ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آب تخصیص یافت که بی‌سابقه است.

وی به آبرسانی به شهر بانه در سال قبل اشاره کرد و ادامه داد: تصفیه‌خانه شماره دو بانه در حال اجرا است و ایستگاه پمپاژ بوئین هم تا بهار سال آینده به اتمام می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان از افزایش تخصیص آب به بخش کشاورزی مریوان از محل سد گاران خبر داد و یادآور شد: برای ناحیه چهار عمرانی مریوان هم با یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار، تخصیص آب گرفتیم، ضمن اینکه سهم صنعت هم از سد گاران در نظر گرفته شده است.

مهندس آریانژاد با اشاره به تخصیص اعتبارات نقدی به سد سیازاخ از محل مصوبات سفر رییس جمهور به استان، اضافه کرد: آبگیری ۱۰۰ میلیون مترمکعبی سد سیازاخ آغاز شده است و امیدواریم در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری برسد.

کاهش پنج درصدی بارش‌ها

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم میانگین بارش‌های استان در سال آبی جاری را ۲۶۹ میلیمتر اعلام کرد و افزود: در مجموع میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش نشان می دهد که بیشترین افت بارش مربوط به سقز با ۱۶ درصد کاهش است.

مهندس عرفان مومن‌پور یادآور شد: در حال حاضر ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای استان ذخیره است، ضمن اینکه ۵۷ درصد حجم سدهای استان پر از آب است.

وی در مورد برنامه‌های سازگار با کم آبی هم اظهار کرد: در سال گذشته و امسال، با همکاری شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی ۱۷ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

کد خبر: 1144
  تاریخ خبر : 1401/12/23
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/12/23
 مدیر روابط عمومی
 274
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 10
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 1,803
  • بازدید دیروز : 3,003
  • کل بازدید : 3,492,070
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 08:54:07
  • شناسه IP شما : 3.145.119.199

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :