|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

به همت شرکت آب منطقه ای و دانشگاه کردستان:

نشست تخصصی بررسی چالش‌ها و موانع شناسایی شده در حوزه کیفیت آب استان، برگزار شد.

نشست تخصصی "بررسی چالش‌ها و موانع شناسایی شده در حوزه کیفیت منابع آب استان" با حضور اساتید دانشگاه، دانشجویان و نمایندگانی از دستگاه های اجرایی در تالار فردوسی دانشگاه کردستان، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، این نشست که به پیشنهاد گروه تحقیقات کاربردی این شرکت و با هماهنگی معاونت پژوهشی و نوآوری دانشگاه کردستان، با همراهی برخی دستگاه های اجرایی استان و حضور تعدادی از معاونین و مدیران حوزه‌های برنامه‌ریزی و بهبود مدیریت، معاونت حفاظت و بهره برداری، دفتر مطالعات پایه منابع آب و دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب این شرکت، با هدف بررسی مشکلات و راه حل‌های موجود در حوزه کیفیت آب استان بویژه در سدها و همچنین آب شرب شهرستان‌ها، برگزار شد.

 در این نشست معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای، ضمن تشکر از مجموعه دانشگاه کردستان و اعضای کارگروه اجرایی مدیریت کیفیت آب استان، گفت: امروزه مسأله اهمیت و جایگاه آب بر کسی پوشیده نیست و این استان از نظر آبی، پتانسیل بالقوه‌ای دارد.

مهندس عرفان مؤمن‌پور به هشت هزار و 500 کیلومتر رودخانه های اصلی و فرعی در استان اشاره کرد و افزود: بیش از 21 هزار حلقه چاه در حوزه های شرب، کشاورزی و خدماتی در استان موجود است که ضمن لزوم حفاظت و بهره­برداری صحیح از این منابع آبی غنی، می تواند به توسعه استان کمک نماید.

وی افزود: سند توسعه هر استانی حتی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در گِرو آب است، اما حفاظت کیفی از منابع آب خود مقوله‌ای مهم است و برگزاری چنین نشست‌های در جهت شناسایی این آسیب‌ها، می‌تواند راه‌گشا باشد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان، خاطرنشان کرد: منابع آب زیرزمینی در طول هزاران سال شکل گرفته‌اند و در طول قرن‌ها توسط پیشینیان ما حفظ شده‌اند. ما نیز وظیفه داریم با بهره‌برداری اصولی از آن، این منبع گران‌بها را برای آیندگان خود حفظ کنیم.

مهندس مؤمن‌پور اظهار داشت: پروژه های مختلفی در صنعت آب استان در حال اجرا و بهره‌برداری است و از سوی دیگر، پژوهش‌های ارزشمندی در این حوزه توسط دانشگاهیان به انجام می‌رسد و این مهم ضرورت تعامل صنعت و دانشگاه را برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک، دو چندان می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به سرعت رشد تکنولوژی در جهان، می‌بایست در خصوص گسترش دانش و پژوهش، به سمت توسعه تکنولوژی‌های نوین به ویژه در زمینه فناوری‌های حوزه آب حرکت کنیم و با تحقیقات کاربردی، در مسیر جهانی شدن گام برداریم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان، مسأله حفاظت کیفی از منابع آب استان را بسیار ضروری دانست و اظهار داشت: آب یک مسأله فرابخشی است و همه، چه به عنوان متولیان حفاظت از منابع آب و چه به عنوان شهروند، باید در قبال آن احساس مسئولیت کنیم.

  مهندس صدیقه حیدری در ادامه این نشست، ضمن ارائه گزارشی جامع از وضعیت کیفی منابع آب و سیمای منابع و مصارف آب استان به تحلیل و چگونگی وضعیت کیفی منابع آب در سه بخش آب‌های سطحی، دریاچه سدها و سفره‌های آب زیرزمینی، پرداخت.

مدیر محیط­زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای کردستان، ادامه داد: درآبخوان دهگلان واقع در محدوده مطالعاتی قروه و دهگلان که جزء مناطق ممنوعه می‌باشند، با افت متوسط حدود 1.2 متر، بیشترین افت متوسط سالیانه را در میان آبخوان‌های استان شاهد هستیم.

مهندس حیدری به مسأله آب‌های تجدیدپذیر نیز اشاره کرد و گفت: 89 درصد از سهم تأمین منابع آبی استان از محل منابع آب‌های سطحی و 11 درصد را نیز از آب‌های زیرزمینی در اختیار داریم.

وی اظهار کرد: 67 درصد مصرف آب استان از منابع آب زیرزمینی و 33 درصد آن از محل آب‌های سطحی بوده که بیشترین مصرف آن در حوزه کشاورزی با بیش از 80 درصد می‌باشد و پساب‌ها و پسماندهای بخش کشاورزی بویژه فضولات حیوانی و نیز رهاسازی فاضلاب­های انسانی در رودخانه‌ها و مجاری آب‌های سطحی منتهی به دریاچه سدها باعث بروز پدیده تغذیه‌گرایی در این آب‌های می‌گردد که البته این امر در همه‌ی دنیا رواج دارد.

مهندس حیدری، همچنین به عدم مدیریت پسماندها و زباله­های انسانی و رهاسازی و تلنبار کردن زباله­ها در شهرهای استان اشاره کرد و گفت: یکی از چالشهای جدی استان در حوزه حفاظت کیفی از منابع آب، عدم انجام مطالعات مکانیابی و ارزیابی اثرات زیست محیطی منابع آلوده کننده آب‌های استان می باشد.

وی افزود: با توجه به وابستگی استان در تأمین منابع آب شرب به سدها، حفاظت و مدیریت حوضه­آبریز سدها یکی از ارکان اصلی مدیریت کیفیت منابع آب شرب بوده که بنا بر قرارگیری استان در سرشاخه­های سه حوضه آبریز اصلی در کشور، حفاظت از کیفیت منابع آبی و جلوگیری از آلودگی در حدود مرزهای سیاسی استان به راحتی امکان­پذیر بوده که مستلزم همت بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی و تعامل و مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد، در این خصوص می باشد.

دبیر کمیته تحقیقات و فناوری شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز به آمادگی این شرکت برای همکاری در خصوص صیانت و حفاظت از منابع آب استان اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حفاظت از این عنصر حیاتی بسیار ضروری و حائز اهمیت است و به نحوی با کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های استان ارتباط مستقیم و غیرمستقیم دارد، این شرکت آمادگی دارد تا مشکلات و چالش های مرتبط با این حوزه را به صورت تخصصی با استفاده از ظرفیت علمی و عملی دانشگاه به سرانجام رساند.

متوسط زمین‌های کشاورزی آبی کشور ۴۶ درصد و کردستان یک سوم این مقدار است.

معاون پژوهش و نوآوری دانشگاه کردستان نیز در این نشست گفت: متوسط زمین‌های کشاورزی آبی کشور ۴۶ درصد و کردستان یک سوم این مقدار است و این وضعیت برای استانی که به "انبار آب "معروف است، مناسب نیست.

وی ادامه داد: استان کردستان یکی از استان‌های پرآب کشور است اما بر اساس آمارها ۱۱ تا ۱۳ درصد از اراضی استان آبی هستند.

علی‌اکبر مظفری با اشاره به اینکه فرهنگ مصرف آب در کردستان مناسب نیست، اضافه کرد: امیدواریم دستگاه‌های اجرایی این موضوع را به عنوان یک چالش دیده و راهکارهایی برای ترغیب مردم به آموزش صحیح بکار گیرند.

معاون پژوهش و نوآوری دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه امروزه در همه دنیا تکنولوژی‌هایی برای تامین کیفیت آب به کار گرفته می‌شود، یادآور شد: در کشور ما هم باید برای تامین کیفیت آب هزینه بیشتری شود تا آب سالم برای همه در دسترس باشد و این نیازمند همکاری و همیاری همه ارگان‌هاست.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: توزیع آب در ایران ۹۱ درصد در بخش کشاورزی، ۲ درصد در بخش صنعت و هشت درصد هم به آب شرب اختصاص یافته است، که فاصله زیادی با نسبت جهانی داریم.

حبیب‌الله محمدی افزود: در استان کردستان پتانسیل آب‌های سطحی بسیار بالاست و مدیریت رواناب‌ها و آب‌های ساکن بسیار پیچیده و سخت بوده و نیازمند مدیریت آینده‌نگر و هدفمند دارد.

در پایان این نشست، مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب و رئیس گروه تحقیقات کاربردی شرکت سهامی آب منطقه‌ای کردستان و جمعی از نمایندگان سایر دستگاه های مدعو، به تشریح اقدامات پژوهشی، ارائه پیشنهادات و راهکارهای حوزه متبوع خود پرداختند.

کد خبر: 1145
  تاریخ خبر : 1401/12/27
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/12/27
 مدیر روابط عمومی
 268
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 10
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 3,346
  • بازدید دیروز : 1,382
  • کل بازدید : 3,506,569
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/04 09:24:45
  • شناسه IP شما : 3.15.190.144

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :