|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان:

پروژه‌های آبی مهمی در سال جاری، به بهره برداری می رسد

مهندس آریانژاد در جلسه شورای اداری استان که روز پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402 با حضور رئیس قوه قضائیه و جمعی از مقامات کشوری و استانی برگزار شد، اظهار داشت: پروژه‌های آبی عظیمی در سال جاری، به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، در این جلسه مهندس آرش آریانژاد ضمن ارائه گزارشی از اقدامات جهادی صورت گرفته در حوزه آب، طی دو سال اخیر توسط این شرکت، گفت: پیشرفت خوب پروژه‌های آبی استان طی دو سال گذشته، مرهون همّت، تعامل و همراهی خوب مقامات استانی، مجموعه و مقام عالی وزارت نیرو است، چرا که تخصیص اعتبارات بموقع، توجه و نگاه ویژه به پروژه‌های این استان و پیگیری‌های مستمر از سوی وزیر نیرو، سبب تحولی عظیم در پیشرفت این پروژه‌ها شد.

وی در ادامه به حوضه‌های آبی استان اشاره کرد و گفت: استان کردستان دارای 3 حوضه آبریز اصلی و 4 حوزه آبریز فرعی می‌باشد و این بدان معناست که این استان از لحاظ آبی یک استان شاخص، در سطح کشور است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، افزود: در سال آبی گذشته حدود 390 میلیمتر بارندگی را در استان شاهد بودیم که به نسبت سال قبل از آن، رشد قابل توجه و به نسبت 52 سال گذشته نیز، رشد 8 درصدی نزولات جوی را در استان داشته‌ایم.

وی به رشد7 درصدی ورودی سدهای استان نسبت به سال گذشته شاره و تصریح کرد: آنچه به عنوان پتانسیل منابع آب در استان وجود دارد رقمی حدود 4.6 میلیارد متر مکعب است که از این میزان حدود 2 میلیارد قابل برنامه‌ریزی می‌باشد و متأسفانه آنچه که قابل استفاده است، حدود 1 میلیارد متر مکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ادامه گزارش خود، اظهار داشت: آنچه که قابل تأمل می‌باشد این است که عمده مصرف ما در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات از منابع زیرزمینی تأمین می‌گردد؛ یعنی حدود 60 درصد از مخازن استراتژیک آب زیرزمینی استفاده می‌کنیم، در حالیکه این منابع را باید برای نسل‌های آینده حراست و حفاظت کنیم.

مهندس آریانژاد به تخصیص اعتبارات سنوات اخیر اشاره کرد و افزود: اعتبارات پروژه‌های آبی استان در سال 1400 و 1401 قابل ملاحظه و چشمگیر بود به نحوی که در سال 1400 از مجموع 590 میلیارد تومان اعتبار، حدود 400 میلیارد تومان تخصیص داشتیم در حالیکه در سال 1401 تا امروز بالغ بر 920 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته،  که خوشبختانه 90 درصد این اعتبارات هم به صورت نقدی بوده است.

وی به اقدامات صورت گرفته در 2 سال گذشته اشاره و گفت: آنچه که مجموعه این اقدامات را شاخص می‌کند؛ بازدید بیش از 6 بار مقام عالی وزارت نیرو از تمام پروژه‌های آبی استان است که این میزان همّت و پیگیری از سوی یک مقام کشوری، برای مجموعه این استان، بیادماندنی و قابل توجه است.

مهندس آریانژاد به برخی پروژه‌های اثرگذار اشاره و عنوان کرد: پروژه آبرسانی به بانه که از دغدغه‌های مردم نجیب آن شهرستان بود، به لطف همین توجهات و پیگیری‌های مستمر از مرحله بحران به سلامت عبور کرد و امروز بابت تأمین آب شرب این شهرستان مشکلی وجود ندارد و پس از 9 سال تصفیه خانه آب این شهرستان و پروژه احداث ایستگاه پمپاژ دائمی‌بوئین در نیمه اول سال جاری، به بهره برداری کامل خواهد رسید.

آبرسانی بیجار از دیگر اقدامات شاخص شرکت آب منطقه‌ای کردستان بود که مهندس آریانژاد به آن اشاره و افزود: این پروژه و احداث تصفیه خانه مریوان از پروژه‌های عظیم هستند که با اعتباری بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان، در حال طی تشریفات قانونی است.

وی گزارشی از پروژه احداث ایستگاه پمپاژ اضطراری سنندج هم ارائه و اظهار داشت: این پروژه جزو معدود پروژه‌هایی است که به صورت کاملا بومی احداث و طی مدت کوتاه 40 روزه به بهره برداری رسید.

مهندس آریانژاد در خاتمه به برنامه‌های پیش رو برای سال جاری اشاره و گفت: ان شاءالله با توکل بر خداوند متعال و همّت و تلاش خادمان مردم، سد سیازاخ دیواندره پس از 20 سال تا حجم 100 میلیون متر مکعب آبگیری خواهد شد، سد چراغ ویس سقز نیز پس از 22 سال به بهره برداری می رسد.

وی افزود: ایستگاه پمپاژ دائمی‌بوئین بانه نیز از دیگر پروژه‌های شاخص است که با کار جهادی، بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در خاتمه گفت: آبگیری سد امیرآباد کامیاران و افتتاح شبکه آبیاری و زهکشی سد گاران مریوان با 2700 هکتار اراضی تحت پوشش جزء پروژه‌های دیگر سال جاری این شرکت می‌باشند که بزودی به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

کد خبر: 1161
  تاریخ خبر : 1402/02/17
 مدیر روابط عمومی
 252
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 15
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 1,268
  • بازدید دیروز : 3,003
  • کل بازدید : 3,491,535
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 08:54:07
  • شناسه IP شما : 3.144.233.150

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :