|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان: تامین آب شهرهای قروه و دهگلان از طریق سد قوچم ظرف 3 سال آینده

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان کردستان از تامین آب شهرهای قروه و دهگلان از طریق سد قوچم ظرف حداکثر سه سال آینده خبر داد و گفت: سد قوچم بخش اعظم آب شرب قروه و دهگلان و آب کشاورزی این دو منطقه را تامین خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کردستان، مهندس آرش آریانژاد در نشست مشترک با خانه کشاورز استان اظهار داشت: بر اساس مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب کشور، شرکتهای آب منطقه ای موظف به برگزاری جلسات متعدد با دبیران هیئت اجرایی خانه کشاورز استان ها و شهرستان ها شده اند.

وی درباره هدف از برگزاری جلسات مشترک شرکت آب منطقه ای با خانه کشاورز گفت: خانه کشاورز به عنوان نماینده کشاورزان، از دغدغه های این قشر بیشتر اطلاع دارد و بهتر می تواند با آنان ارتباط برقرار کند بنابراین شرکت آب منطقه ای می تواند از بعد فنی صرفه جویی در مصرف آب وارد شود اما بعد اجتماعی، فرهنگی و آگاهی بخشی به کشاورزان می تواند بر عهده خانه کشاورز باشد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان افزود: کشاورزان باید اقناع شوند که مباحث رعایت نکردن الگوی کشت، اضافه کاشت و برداشت و حفر چاه های غیر مجاز موضوعاتی اجتماعی بوده و از بین رفتن منابع آب و خاک می تواند منطقه را متضرر سازد بنابراین خانه کشاورز که اعضای آن از خود کشاورزان و از بطن مردم است می تواند با زبان خود کشاورزان با آنها وارد مذاکره شده و آنان را از بحران آب و ضرورت صرفه جویی آگاه سازد.

وی با اشاره به همایش هایی که تاکنون با موضوع آب و کشاورزی پایدار به همت خانه کشاورز برگزار شده و بازخورد مثبت آن خاطرنشان کرد: این همایش ها تاکنون تاثیرات مثبتی در میان کشاورزان داشته و توانسته بسیاری از متخلفان را تحت تاثیر قرار داده و آمار نصب کنتورهای هوشمند را افزایش دهد.

ایشان با ابراز تاسف از تعارض سیاست های سازمانهای جهاد کشاورزی با شرکتهای آب منطقه ای اظهار کرد: متاسفانه در زمینه رعایت الگوی کشت، ناهماهنگی هایی وجود دارد مثلاً در دشت های ممنوعه قروه و دهگلان که با کاهش شدید سطح آبهای زیرزمینی مواجه هستیم، کشت هندوانه و سیب زمینی به میزان بسیار زیاد مشاهده شده که این نوع کشت ها هیچ گونه توجیه فنی، اقتصادی و حتی اخلاقی نداشته و صرفا با مصرف آب فراوان سبب هدررفت منابع آبی می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان کردستان ادامه داد: خانه کشاورز می تواند با فرهنگ سازی، کشاورزان را به صرفه جویی در آب و رعایت الگوی کشت وادار سازد. وی از دبیران هیئت اجرایی خانه کشاورز در دهستان ها درخواست کرد که کشاورزان متخلف را شناسایی کرده و از طریق دهیاری ها به شرکت آب منطقه ای معرفی کنند.

وی به مصرف آب در بخش های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی اشاره کرد و افزود: تامین آب شرب سالم اولویت اول در سراسر جهان است و پس از آن صنعت است اما متاسفانه در استان کردستان بیش از 90 درصد مصارف آب در بخش کشاورزی می باشد.

مهندس آریانژاد درباره چاه های دیزلی گفت: کنتور حجمی هوشمند برای چاه هایی که از سوخت فسیلی استفاده می کنند در دست تهیه و تولید است و تا پایان سال وارد بازار شده و میزان حجم برداشت آب توسط این چاه ها نیز کنترل می گردد.

وی خاطرنشان کرد: پرونده 90 درصد بهره برداران متخلف چاه های دیزلی که اضافه کشت دارند آماده است که پس از معرفی به دادگاه از آنها مطالبه خسارت آب زیرزمینی می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان همچنین برقی کردن چاه های کشاورزی را خارج از حیطه وظایف شرکت های آب منطقه ای اعلام و خاطرنشان کرد: برقی کردن چاه های کشاورزی باتوجه به قوانین موضوعه، در حوزه وظایف وزارتخانه های نفت و جهادکشاورزی است که اجرا بر عهده آنان بوده اما وزارت نیرو می تواند پیگیری کند.

وی به کاهش شدید ظرفیت شن و ماسه رودخانه ای اشاره و با تاکید بر لزوم شیفت این موضوع به منابع کوهی یادآوری کرد: برداشت از منابع رودخانه ای باعث هدررفت سریع منابع آبی و امکان وقوع سیلاب شده، بنابراین اعمال محدودیت در برداشت شن و ماسه رودخانه ای می تواند بهره بردارانی را که از بستر رودخانه استفاده می کنند ملزم به استفاده از شن و ماسه کوهی کند.

مهندس آریانژاد از تامین آب شهرهای قروه و دهگلان از طریق سد قوچم ظرف حداکثر سه سال آینده خبر داد و گفت: سد قوچم بخش اعظم آب شرب قروه و دهگلان و آب کشاورزی این دو منطقه را تامین خواهد کرد.

کد خبر: 208
  تاریخ خبر : 1394/07/01
 روابط عمومی
 1070
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 12
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 183
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 3,572,748
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/17 10:56:51
  • شناسه IP شما : 3.145.77.114

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :