|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار کردستان: حتی یک قطره از آب سدهای استان از کردستان خارج نمی شود

استاندار کردستان گفت: طبق وعده وزیر نیرو به کردستان، حتی یک قطره از آب سدهای آزاد، ژاوه، امیر آباد و عباس آباد از استان خارج نمی شود و تمامی این منابع ارزشمند آبی صرف توسعه کردستان می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کردستان، عبدالمحمد زاهدی در چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب کردستان اظهار داشت: طبق وعده وزیر نیرو آب سدهای دردست اجرا در استان به مصرف خواهد رسید و در سد تلوار نیز تنها سهم بخش شرب همدان از استان خارج می شود بنابراین تمامی این منابع ارزشمند آبی صرف  توسعه کردستان می شود.

وی با بیان اینکه در صورت مدیریت الگوی کشت و رعایت آن مطابق با پروانه های بهره برداری، کمک شایان توجهی به اقتصاد و منابع آبی استان می شود افزود: اصلاح و تغییر الگوی کشت و الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی باید با جدیت هر چه تمام تر از سوی دستگاههای ذیربط دنبال شود و بندهای تفاهم نامه اخیر فی مابین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی باید ملاک و مبنای عمل باشد.

استاندار کردستان باتاکید براینکه هیچ گونه محدودیتی در استان برای واگذاری آب به بخش صنعت وجود ندارد، گفت: به سرمایه گذاران این اطمینان خاطر را می دهیم که تامین آب بخش صنعت و تقویت زیر ساخت های صنعتی در کردستان از اولویت ها می باشد.

وی با بیان اینکه مدیران همیشه بدترین شرایط را در برنامه ریزی های خود پیش بینی کنند و اقدامات لازم برای هوشمندسازی مصرف آب در بخش کشاورزی باید با جدیت دنبال شود تاکید کرد: مدیران و برنامه ریزان تمامی حوزه ها نباید بصورت بخشی برنامه ریزی کنند بلکه باید در یک نگاه کلان به موضوع منابع آبی بعنوان یک ثروت ملی نگریسته شود تا سرنوشت منابع آب زیرزمینی و تالاب ها و دریاچه ها از وضع موجود بحرانی تر نشود.

زاهدی همچنین به موضوع چاه های غیرمجاز برقدار اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت توزیع نیروی برق با هماهنگی شرکت آب منطقه ای، بررسی های لازم را در زمینه چاه های غیرمجاز برقدار انجام و راهکارهای مربوطه را ارائه نمایند و همچنین در موضوع تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز در دشت های ممنوعه قروه و دهگلان ملاک و مبنای عمل باید قانون باشد و دستگاه قضایی بدون شک خود به موضوع حساسیت کاهش آبهای زیر زمینی در استان واقف است.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت توجه جدی به موضوع آب شرب شهری و روستایی و برنامه ریزی برای پیشگیری از بروز بحرانهایی همچون بحران آب شرب شهر سنندج که در نیمه اول سال 94 اتفاق افتاد، اظهار داشت: متاسفانه کم آبی در برخی روستاها زمینه مهاجرت های بی رویه به شهرها را فراهم کرده است که این مهاجرت های بی رویه موجب افزایش جمعیت شهری و حاشیه نشینی خواهد شد و به تبع آن کم آبی در شهرها را نیز بدنبال خواهد داشت.

امیر قادری معاون امور عمرانی ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته در امر هوشمند کردن چاه های آب کشاورزی به ویژه در محدوده دشت های ممنوعه قروه و دهگلان، گفت: نصب کنتورهای هوشمند و حجمی و مدیریت مصرف آب در دشت های شرقی استان یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای حفاظت از منابع آب استان است.

وی تصریح کرد: دولت ناچار به ادامه برنامه ریزی برای برخورد با چاه های غیر مجاز نه تنها در کردستان بلکه در کل کشور است که در این مسیر، آموزش و برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی با فرمانداران، بخشداران، دهیاران و کشاورزان کمک شایانی به این برنامه ریزی ها خواهد کرد.

معاون امور عمرانی استانداری کردستان خاطرنشان کرد: اعتبارات استان در بخش آبخیزداری استان برای تثبیت پوشش گیاهی در بالا دست منابع آب و ایجاد زیرساخت های تثبیت آب زیرزمینی یک ضرورت است که در سالیان گذشته وجود بحران در بخش شرب و کشاورزی باعث شده از این مهم غفلت شود که باید اعتبارات در این حوزه افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان نیز در ادامه این جلسه به ارائه گزارشی درباره میزان بارندگی سال جاری در استان و مقایسه آن با سال آبی گذشته پرداخت و همچنین درباره منابع و مصارف سدهای استان با تاکید بر سدهای قشلاق و بانه به عنوان منابع تامین کننده شهرهای سنندج و بانه و عملکرد طرح احیاء در تعادل بخشی استان گزارشی را ارائه داد.

مهندس اقبال شانظری خواستار برگزاری جلسات منظم شورای حفاظت شهرستان ها به ویژه شورای هماهنگی دشت در شهرستان های قروه و دهگلان شد که به عنوان دشت پایلوت کشوری انتخاب شده است و تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی و شرکت توزیع برق استان به منظور اجرایی نمودن تفاهم نامه وزارت خانه های جهادکشاورزی و نیرو همکاری لازم را معمول نمایند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان همچنین درخواست کرد: زمان دادرسی به پرونده چاه های غیرمجاز به حداکثر دو ماه کاهش و خواستار صدور حکم پلمب چاه های غیرمجاز در زمان انجام دادرسی شد وی همچنین از نیروی انتظامی درخواست کرد در اجرای احکام صادره توسط مراجع قضایی به ویژه در دشت های پایلوت همکاری بیشتری با شرکت آب منطقه ای داشته باشد.

همچنین مدیر کل سازمان جهادکشاورزی استان کردستان در این جلسه خواستار تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز به منظور حفظ حقوق کشاورزان شد و با تاکید بر جدیت این سازمان در مخالفت با کشت غیر متعارف سیب زمینی در سطح استان اظهار داشت: در راستای مخالفت سازمان جهادکشاورزی با کشت سیب زمینی در حال حاضر سطح اراضی زیر کشت سیب زمینی شرق استان از 10 هزار هکتار به هفت هزار هکتار کاهش یافته است.

مهندس کریم ذوالفقاری تاکید کرد: با توجه به اینکه در تعیین الگوی کشت هیچ گونه اعمال حاکمیتی تدوین نشده باید ابزارهای حاکمیتی از طریق قوانین مندرج در قانون توزیع عادلانه آب اعمال شود.

مهندس سعید احمدپناه دبیر اجرایی خانه کشاورز استان کردستان نیز در این جلسه خواستار نصب کنتورهای حجمی هوشمند برای چاه های دیزلی، ضرورت تحویل حجمی آب به مالکین منابع آبی ، اجرای طرح های آبیاری تحت فشار برای منابع آبی عمومی همانند چشمه ها و قنوات و جلوگیری از ورود افراد متخلف و سودجو و بهره برداران غیرمجاز از استان های مجاور شد.

گفتنی است در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان کردستان مصوباتی بدین شرح تصویب شد:

مقرر گردید نسبت به تعیین تکلیف چاه های برقدار غیرمجاز اقدام شود، شرکت آب منطقه ای کردستان برنامه های نصب کنتورهای حجمی هوشمند برای چاه های دیزلی را تا حصول نتیجه پیگیری نماید، تشکیل کمیته مشترک بین شرکت آب منطقه ای استان و جهاد کشاورزی به منظور اجرایی نمودن مصوبات تفاهم نامه فی مابین وزارت خانه های متبوع و هماهنگی بیشتر در راستای صیانت و حفاظت از منابع آبی استان . همچنین مقرر گردید صدا و سیمای استان نسبت به اطلاع رسانی و پوشش خبری انسداد چاه های غیرمجاز به منظور جلوگیری از کشت و نیز  رعایت سطح زیرکشت چاه های مجاز در سال آینده اقدام لازم را بعمل آورد.

کد خبر: 226
  تاریخ خبر : 1394/09/01
  آخرین به‌روزرسانی : 1394/09/02
 روابط عمومی
 1124
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 28
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 1,380
  • بازدید دیروز : 3,548
  • کل بازدید : 3,544,743
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/09 13:53:48
  • شناسه IP شما : 3.143.9.115

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :