|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

جوابیه و پاسخ شرکت آب منطقه ای کردستان به حاشیه سازی ها در خصوص اقدامات صورت گرفته در بخش آب استان

جوابیه شرکت آب منطقه ای کردستان به مطلب منتشر شده در خبرگزاری استانی تسنیم

پیرو مطلب درج شده در سایت استانی خبرگزاری تسنیم در مورخ 29خرداد 96  به شناسه خبر 1441157 تحت عنوان "سیاست های وزارت نیرو در تخصیص آب به کردستان خصمانه و ظالمانه است" و همچنین مطالب بیان شده در جلسات مختلف توسط جهاد کشاورزی کردستان، بعضاً آمار و اطلاعاتی در زمینه وضعیت منابع آبی استان، سدها و شبکه های پایاب اراضی مربوطه و میزان اراضی تحت پوشش ارایه می گردد که متاسفانه صحیح نبوده و متعاقب آن، اخباری توسط برخی از سایت ها و خبرگزاری های استانی بدون توجه به صحت و سقم آن منتشر می گردد که موجب نادیده گرفتن تلاش ها و پیگیری های مستمر بخش آب استان در احقاق حق و بی نتیجه شدن اقدامات صورت گرفته و همچنین ایجاد ذهنیت منفی در این خصوص می گردد. باعنایت به اینکه سازمان جهاد کشاورزی خود شاهد و ناظر این فعالیت ها بوده است، شرکت آب منطقه ای این چنین اظهار نظر و ادبیاتی را غیر منصفانه و غیر کارشناسی دانسته و در حد یک مدیر میانی سازمان جهاد کشاورزی نمی داند. لذا پیشنهاد می گردد به جای حاشیه سازی و ایجاد تنش، سازمان جهاد کشاورزی در جهت دستیابی به اهداف مشترک که همانا افزایش اشتغال و توسعه پایدار استان است، همدلی و همکاری بیشتری را با شرکت آب منطقه ای به عمل آورد، در غیر اینصورت این حق برای وزارت نیرو مبنی بر پیگیری های قانونی با چنین ادبیاتی محفوظ می باشد. در همین راستا شرکت آب منطقه ای کردستان جهت روشن شدن موضوع ذیلاً به مواردی از این دست اشاره می نماید:

- با عنایت به گزارشات ارایه شده توسط شرکت آب منطقه ای در جلسات متعدد، با حضور مقامات استانی و ملی، مطالبات استان در بخش آب مطرح و به جد پیگیری شده و افزایش صددرصدی سطح اراضی شبکه های مرزی حاصل این فعالیت ها می باشد. در سایر حوضه ها نیز مطالبات استان همواره در حال پیگیری بوده که نتایج آن در آینده ای نزدیک باعث رونق اقتصادی استان خواهد شد.

- براساس آمار و داده های موجود ایستگاههای هیدرومتری، میزان رواناب سطحی استان 4.58 میلیارد متر مکعب است نه 6 تا 7 میلیارد متر مکعب.

- ضمناً اشاره شده که اراضی شبکه های پایاب استان از 2940 هکتار قبلی به 17102 رسیده که این رقم البته با پیگیری های شرکت آب منطقه ای و مقامات استانی و نمایندگان محترم به میزان 18000 هکتار دیگر افزوده شده که فقط مربوطه حوضه مرزی غرب می باشد نه کل اراضی شبکه های پایاب استان کردستان، لذا در حال حاضر با پیگیری های صورت گرفته سطح اراضی شبکه های قابل اجرای استان در حوضه مرزی غرب بالغ بر 35000 هکتار می باشد و امکان اجرای شبکه های 3 و 4 آنها نیز فراهم گردیده است. ضمنا کل سطح اراضی شبکه های استان در حوضه مرزی غرب ( شامل شبکه های پایاب سدهای در دست بهره برداری و اجرا ) بالغ بر 46000 هکتار می باشد.

- اراضی شبکه پایاب سد گاوشان در استان نیز با تلاش شرکت آب منطقه ای به 5000 هکتار افزایش یافته، یعنی علاوه بر 1500 هکتار اجرا شده قبلی 3500 هکتار جهت اجرای شبکه های 3 و 4 تامین اعتبار و تحویل سازمان جهاد کشاورزی گردیده است.

-کاهش تخصیص کشاورزی سد قشلاق بدلیل کاهش آورد سد تحت تأثیر تغییر اقلیم و اهمیت و اولویت تامین آب شرب سنندج ( که تنها منبع تامین آب شرب آن سد قشلاق می باشد ) انجام شده و در شرایط نرمال و در صورت افزایش آورد سد، اهداف کشاورزی سد مذکور نیز افزایش خواهد یافت. بدیهی است برنامه ریزی منابع آب در سنوات گذشته علی رغم کاهش شدید منابع آب، به شکلی صورت گرفته که کمترین خسارت به کشاورزان و باغداران حاشیه و پائین دست سد وارد نگردد.

- گرچه تعیین سهم استان کردستان از سد داریان تاکنون نهایی نشده و در حال بررسی است، علاوه بر در نظر گرفتن سهم استان از حوضه سد داریان، در قالب سد بلبر2 (نی آباد)، مقام محترم وزیر نیرو و معاونت ایشان اعلام نمودند کلیه اراضی کشاورزی حاشیه سد داریان تا ارتفاع پمپاژ 200 الی 250 متر از آب سد مذکور تامین گردد.

شایان ذکر است مطابق قانون مطبوعات، خبرگزاری تسنیم می بایست جوابیه و پاسخ شرکت آب منطقه ای را منتشر می نمود که علیرغم پیگیری های مکرر متاسفانه این امر محقق نشد. لذا شرکت آب منطقه ای کردستان در راستای تنویر افکار عمومی و مشخص شدن واقعیت نسبت به انتشار این پاسخ در سایت ها و خبرگزاری ها و مطبوعات استانی اقدام می نماید.

کد خبر: 408
  تاریخ خبر : 1396/04/11
 روابط عمومی
 1063
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 16
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 1,977
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 3,548,663
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/11 09:07:13
  • شناسه IP شما : 3.128.205.109

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :