|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

اختصاص اعتبار 15 میلیارد تومانی برای اجرای عملیات آبرسانی به شهرهای بیجار و حسن‌آباد یاسوکند از سد سیازاخ

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: امسال 15 میلیارد تومان اعتبار، برای اجرای عملیات آبرسانی به شهرهای بیجار و حسن‌آباد یاسوکند از محل سد سیازاخ تخصیص یافته است

 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، مهندس کامران خرم در نشست خبری با اصحاب رسانه، از اختصاص اعتبار 15 میلیارد تومانی برای اجرای عملیات آبرسانی به شهرهای بیجار و حسن‌آباد یاسوکند از سد سیازاخ خبر داد و گفت: قرار است امسال نیز ۱۵ میلیارد تومان دیگر به این پروژه تخصیص داده شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان افزود: سدگاران در مریوان، سیازاخ در دیواندره، چراغ ویس در سقز، زیویه در کامیاران، امیرآباد و رمشت در کامیاران و عباس‌آباد در بانه که هرکدام در راستای اهداف مشخص احداث گریده اند، از جمله سدهای در دست اجرای استان کردستان بشمار می‌آیند.

وی گفت: در حال حاضر طرح آبرسانی به شهر دیواندره نیز از سد سیازاخ توسط شرکت آب و فاضلاب استان در حال انجام است و امید است در چند سال آتی پروژه آبرسانی به شهرستان بیجار و حسن‌آباد یاسوکند به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه تامین آب بخش صنعت یکی دیگر از اهداف سد سیازاخ بشماره می‌آید، اضافه کرد: ساختمان سد سیازاخ دیواندره ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با بهره‌برداری از این پروژه هفت هزار هکتار از اراضی پایاب سد تبدیل به اراضی آبی شده و شش میلیون مترمکعب آن به صنعت پتروشیمی بیجار اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان خاطرنشان کرد: عملیات احداث ساختمان سد چراغ‌ویس در حال اتمام بوده و از شش کیلومتر خط انتقال آب شیرین تصفیه شده به شهر سقز از محل تصفیه خانه شماره ۲ ، حدود ۱.۲ کیلومتر آن باقی مانده و حداکثر تا دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه سد چراغ‌ویس سه هدف اصلی را دنبال می‌کند افزود: آبرسانی به شهر سقز و آبرسانی به حوزه صنعت و تامین آب ۵ هزار هکتار از اراضی پایاب سد، از اهداف این پروژه بشمار می‌آیند.

مهندس کامران خرم ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته 25 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سد چراغ ویس به بخش کشاورزی تخصیص خواهد یافت که این خود منتج به تحولی گسترده در حوزه کشاورزی و اشتغالزایی خواهد شد.

وی درخصوص سد زیویه کامیاران عنوان کرد: از محل این سد آب به یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی پایاب تخصیص داده خواهد شد و کل اهدافی که سد زیویه دنبال می‌کند آبرسانی به بخش کشاورزی است.

مهندس خرم خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که سد رمشت را تا دو ماه آینده آبگیری کرده و امیدواریم سد امیرآباد نیز تا پایان سال 1400 به بهره‌برداری برسد، تا به چرخه سدهای در دست بهره برداری استان اضافه شوند.

وی با اشاره به اینکه هدف از این دو سد صرفا مصارف کشاورزی است، عنوان کرد: از محل این سدها یک هزار هکتار از اراضی پایاب سدها آبی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: انتظار می‌رود که با اجرای سد سورال میزان یکهزار و 200 هکتار، سنگ سیاه 2 هزار هکتار، گاران بیش از چهار هزار و 500 هکتار به اراضی آبی تبدیل شوند.

وی میانگین بارش استان را در سالجاری حدود 463 میلیمتر اعلام کرد و گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته و در مقایسه درازمدت دو درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم.

مهندس کامران خرم با اشاره به اینکه حجم آب بارندگی استان حدود ۱۳.۲ میلیارد مترمکعب است، اضافه کرد: از این میزان حدود ۴.۸ میلیارد متر مکعب به روان آب تبدیل و ۷.۴ میلیارد متر مکعب آن تبخیر می‌شود و یک میلیارد مترمکعب آن نیز وارد آبخوان‌ها می‌شود.

وی در ادامه افزود: کردستان دارای ۱۱ دشت و هشت حوزه آبخوان است که از این تعداد، سه دشت آن در قروه، دهگلان و چهاردولی به دلیل برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی طی سال‌های گذشته جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

مهندس خرم با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت شرکت های گشت و بازرسی حفاظت از منابع آب در سطح استان تا پایان سال 98، تعداد 3500 حلقه چاه غیرمجاز مسدود، پر و مسلوب المنفعه شده است، افزود: 180 حلقه چاه غیرمجاز در استان طی سال 98 و امسال نیز تا پایان مرداد ماه 167 حلقه چاه غیرمجاز در استان کردستان مسدود شده است که با مسدود شدن این تعداد حلقه چاه، ۴۵ میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌ها برگشت داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان بیان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۷۷۸ کنتور هوشمند آب و برق روی چاه‌های کشاورزی نصب شده و ۱۰۰ درصد چاه های برقی دهگلان و قروه به دستگاه کنتور هوشمند مجهز شده است.

کد خبر: 868
  تاریخ خبر : 1399/06/12
  آخرین به‌روزرسانی : 1399/06/16
 مدیر روابط عمومی
 400
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 32
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 1,394
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 3,553,828
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/12 10:09:53
  • شناسه IP شما : 3.146.105.137

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :