|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تصویب برنامه سازگاری با کم آبی استان کردستان

در پنجاه و یکمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ضمن ارائه کلیات؛ برنامه های سازگاری با کم آبی، استان به تصویب رسید

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کردستان، بهمن مرادنیا در پنجاه و یکمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ذیل شورای حفاظت از منابع آب استان که به صورت ویدیو کنفرانس با حضور اعضای کمیته تخصصی وزارت‌خانه‌های نیرو، صنعت، معدن و تجارت، اداره کل محیط زیست و جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان در محل استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: بیشترین مشکل کم آبی استان مربوط به دشتهای شرقی استان از جمله قروه، دهگلان و چاردولی است که انتقال آب از سدهای آزاد و سد قوچم می‌تواند بخشی از این نگرانی ها را رفع کند و جز این راهکار جایگزین دیگری ندارد.

وی افزود: در خصوص استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری اراضی کشاورزی، استان کردستان از عملکرد مطلوبی برخوردار بوده و توانسته در طی سالهای اخیر 46 درصد از اراضی خود را به این سیستم ها مجهز نماید و ما به جهت اینکه در بیشتر اراضی از آب کمتری استفاده می کنیم نیازمند توجه‌ و تخصیص اعتبار لازم برای تحقق این اهداف و برنامه‌ها هستیم.

مرادنیا همچنین خواستار تعیین تکلیف سد ژاوه شد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته سد ژاوه قادر به  آبیاری ۸ هزار هکتار از اراضی دهگلان خواهد بود تعیین تکلیف در خصوص این سد بخشی از مشکلات استان را مرتفع خواهد کرد.

استاندار کردستان در رابطه با مشکلات زیست محیطی تالاب زریوار مریوان، اظهار داشت: امید است که سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر سازمان‌های متولی به مشکلات زیست محیطی زریوار نهایت توجه را مبذول داشته و با جدیت بیشتر تمام توان خود را برای نجات این تالاب به کارگیرند تا شاهد نابودی آن نباشیم.

وی بیان کرد: در خصوص تخصیص و تامین آب به صنایع و شهرک‌های صنعتی در استان مشکلی وجود ندارد و باتوجه به اینکه اعتبارات استانی محدود است اما در سال 97 و 98 حدود 40 میلیارد ریال اعتبار به شهرک‌های صنعتی استان اختصاص داده شده است.

در ادامه جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت استان ، یادآور شد: استان کردستان 29 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که 1.7 از مساحت کل کشور رابه خود اختصاص داده است و همچنین میزان اراضی کل استان کردستان 1 میلیون و 173 هزار هکتار است .

وی در ادامه به جمعیت یک میلیون و ششصد هزار نفری براساس آمار سال 1395 جمعیت استان کردستان اشاره و گفت: از این میزان 468 هزار نفر جمعیت روستایی و 1134 هزار نفر جمعیت شهری می باشد و ادامه داد این استان دارای سه حوزه آبریز درجه یک ، 4 حوزه آبریز درجه دو و 18 محدوده مطالعاتی است.

مهندس کامران خرم با بیان اینکه میانگین بارندگی این استان ۴۴۰ میلیمتر است، افزود: براساس آمار 44 سال اخیر از سال 45 تا 89 میانگین دمای هوا افزایش پیداکرده و باتوجه به آمار، میانگین دما در حال حاضر به  ۱۲.۳ درجه رسیده که این روند باعث افزایش تبخیر و تاثیر منفی بر منابع آبی استان داشته است.

وی آبخوان‌های اصلی در استان کردستان را دشت‌های قروه، بیجار، دهگلان، چاردولی و قزلچه سو و امیرآباد برشمرد و گفت: مجموع مساحت این آبخوان‌ها یک هزار و ۵۷۱ کیلومتر مربع است.

مهندس خرم به بحث شناسایی چاه‌های غیرمجاز در 15 سال اخیر در استان اشاره کرد و افزود: تا به امروز هفت هزار و 355 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده است.

مهندس خرم خاطرنشان کرد: بیشترین افت سطح آب زیرزمینی را در دشت دهگلان شاهد هستیم که به طور تجمیعی 704 میلیون متر مکعب کسری مخزن آب زیرزمینی در استان وجود دارد.

به گفته وی، حجم آب ناشی از بارندگی سالانه در استان کردستان برابر است با 12.7 میلیارد متر مکعب که از این میزان یک میلیارد متر مکعب آن در زمین نفوذ و راهی آبخوان‌ها می‌شود و بیش از چهار میلیارد متر مکعب آن نیز به رواناب تبدیل و حدود 8 میلیارد (بیش از 50 درصد) تبخیر می‌شود.

مهندس کامران خرم با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۷۵.۷ درصد جمعیت روستایی کردستان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند هستند، افزود: سالانه 140 میلیون متر مکعب آب شرب در 28 شهر و 1 هزار و 11 روستای استان مصرف می شود.

وی ادامه داد: در بحث مقابله با کم آبی حدود 228 حلقه چاه در سال جاری مسدود شده است ضمن اینکه بیشترین تعداد چاه‌های غیرمجاز خارج از محدوده آبخوان‌ها قرار داشتند و از این محل سه میلیون مترمکعب آب زیرزمینی صرفه‌جویی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان اعلام کرد: در حال حاضر 13 هزار و 803 حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد که نصب کنتور هوشمند برای 2 هزار و 417 حلقه چاه، انجام شده است.

وی ضمن اشاره به چالش های حوزه آب استان، انسداد چاه‌های غیرمجاز و تبعات اجتماعی آن، نبود اعتبار برای نصب کنتورهای هوشمند، عدم واگذاری مدیریت برخی مخازن سدها در محدوده استان (از جمله گاوشان)، افزایش قیمت تجهیزات، تهدیدات کیفی و کمبود آب در برخی روستاهای تحت پوشش را از جمله چالش‌های کردستان در بحث آب برشمرد.

در پایان این جلسه به پیشنهاد دستگاههای عضو کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، کارگروه استانی موظف شد تا پس از تقویت برنامه های پیشنهادی برای پرداختن به مسائل کمی و کیفی منابع آب شرق استان، برنامه پیشنهادی اصلاحی را برای طرح در  کارگروه ملی و تصویب نهایی ارائه نمایند.

کد خبر: 887
  تاریخ خبر : 1399/08/10
  آخرین به‌روزرسانی : 1399/08/14
 مدیر روابط عمومی
 354
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 19
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 5,188
  • بازدید دیروز : 19,579
  • کل بازدید : 3,533,344
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/06 12:11:09
  • شناسه IP شما : 52.14.130.13

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :