|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور؛

4 پروژه بزرگ شرکت آب منطقه‌ای کردستان افتتاح شد

همزمان با اولین روز از دهه فجر 4 پروژه بزرگ در حوزه آب منطقه ای کردستان در قالب سی و نهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با اعتباری بالغ بر 517 میلیارد تومان با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره برداری رسید

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، دکتر حسن روحانی در آئین بهره برداری از طرح‌های حوزه آب منطقه‌ای کردستان که به صورت ویدیوکنفرانس، در قالب هفته سی نهم پویش هر هفته الف ب ایران در شرکت آب منطقه ای کردستان انجام شد، اظهار داشت: باتوجه به اهمیت تامین آب شرب سالم و پایدار برای مردم سنندج در سال جاری 100 میلیارد ریال به بخش آب شرب سنندج تخصیص یافته و تمام تلاش خود را در راستای تامین اعتبار مورد نیاز را خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هر ۵۰ روز یک سدمخزنی ملی در این دولت به افتتاح می‌رسد، افزود:  در دوران انقلاب ۱۹۳ طرح افتتاح شده است.

وزیر نیرو در آئین افتتاح چهل و نهمین سد دولت تدبیر و امید در کردستان ، اظهار کرد: سامانه جدیدی برای مدیریت آب کشور تامین شده است‌ و ساختار جدید مدیریت آب کشور را نهایی می‌کنیم.

رضا اردکانیان تصفیه‌خانه آب سقز که از سد چراغ ویس تامین می‌شود بعنوان چهل و سومین تصفیه‌خانه آب دولت تدبیر و امید برای تامین آب شهرستان سقز وارد مدار بهره برداری می شود.

در این مراسم ساختمان سد مخزنی رمشت با هدف تامین آب اراضی کشاورزی پایین دست روستای رمشت، محمدآباد و مارنج در قالب پویش هر هفته الف ب ایران افتتاح گردید.

این سد در حدود 70 کیلومتری شهر سنندج و در شهرستان کامیاران بخش موچش واقع گردیده که از نوع خاکی همگن برروی رودخانه رمشت از سرشاخه های سیروان بوده و حجم کل مخزن آن 8/5 میلیون متر مکعب بوده همچنین حجم آب قابل تنظیم این سد نیز 84/6 میلیون متر مکعب است.

سر ریز این سد از نوع اوجی آزاد بطول 158 متر بوده و ارتفاع این سد به 7/30 متر می‌رسد و طول تاج آن 431 متر و عرض تاج در بالاترین نقطه به 7 متر می رسد.

از اهداف این طرح میتواند به مواردی از جمله،  کنترل و مهار آب های مرزی، تامین آب کشاورزی به میزان 500 هکتار برای اراضی پایین دست، پیش بینی تامین آب شرب شهرستان موچش، تامین نیاز زیست محیطی رودخانه به میزان7/0 میلیون متر مکعب در سال و اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم  در زمینه های باغداری، کشاورزی، دامداری و پرورش ماهی که معادل 1300 نفر اشتغالزایی در سد و شبکه اشاره نمود.

یکی از مهمترین فاکتورهای  احداث سد رمشت تاثیرات مثبت آن بر روی مسائل اجتماعی و اقتصادی منطقه می­باشد که  نتیجه آن بهبود و توسعه 500 هکتار از اراضی پایین دست است و با ایجاد اشتغالزایی 1300 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در زمینه های باغداری، کشاورزی، دامداری و پرورش ماهی زمینه مهاجرت معکوس از شهر به روستاها فراهم نموده و باعث آبادانی روستاههای محدوده طرح می شود. همچنین با توجه به پیش بینی تامین آب شرب شهر موچش و روستای رمشت است که در صورت انجام این مهم به نوبه خود باعث توسعه و پیشرفت محدوده طرح در آینده نزدیک خواهد شد و کمک بسزای در پیشرفت اقتصادی منطقه می باشد. از طرف دیگر باتوجه به طبیعت بکر محدوده طرح و آبگیری سد زمینه فعالیت های گردشگری در منطقه را ایجاد می نماید که نتیجه آن اثرات مثبت فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.

بهره‌برداری از ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی سد رمشت نیز با هدف تحت پوشش قرار دادن 563 هکتار از اراضی دشت رمشت محمد آباد و مارنج امروز به بهره برداری رسید.

در این پروژه لوله گذاری با لوله سایز 700 میلیمتر به طول 1400 متر انجام گرفته شده و  با لوله پلی اتیلن از سایز 160 الی 710 میلیمتر به طول 8106کیلومتر لوله گذاری شده است که برای اتمام این پروژه 15 میلیارد تومان هزینه شده و این طرح می تواند برای 500 نفر اشتغال زایی داشته باشد.

یکی دیگر از پروژه هایی که در قالب سی‌و نهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران افتتاح شد آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس ( تصفیه خانه شماره 2 سقز) است که این طرح با دنبال کردن اهدافی از جمله انتقال و تصفیه آب خام ذخیره شده در پشت دریاچه سد چراغ ویس با خط انتقال 31.5 کیلومتر و به میزان 33 میلیون متر مکعب در سال جهت تامین آب شرب سالم و پایدار شهرستان سقز به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان، با تعداد یک مخزن 1000 متر مکعبی و دو مخزن 5000 متر مکعبی، تا افق 1425، بهبود وضعیت معیشتی با افزایش تولیدات سالیانه کشاورزی،  توسعه همکاری مابین روستاییان و ساکنین شهری، توسعه سطح علمی و فنی ساکنین با بهره گیری و آموزش نیروهای بومی در طرح، افزایش پیوندهای اجتماعی در محدوده طرح افتتاح گردید.

شبکه آبیاری و زهکشی گاران (افتتاح بخشی  از شبکه واقع در نواحی عمرانی یک و دو) نیز یکی دیگر از پروژه های افتتاح شده در جریان این پویش بود که در راستای محرومیت زدایی و توسعه پایدار در استان کردستان، سد گاران در شهرستان مریوان، بر روی رودخانه گاران از سرشاخه های سیروان احداث شده است. این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی و با ارتفاع 62 متر از پی، طول تاج 504 متر و حجم کل مخزن 92 میلیون متر مکعب با ظرفیت آب قابل تنظیم 5/100 مترمکعب می باشد.از اهداف این طرح می‌توان به مهار آبهای مرزی، تأمین آب شرب درازمدت شهر مریوان و روستاهای اطراف ، تأمین آب کشاورزی اراضی مستعد مرزی در جهت توسعه اراضی کشاورزی و محرومیت زدایی در حدود 4600 هکتار و بهبود وضعیت زیست محیطی اشاره نمود.

طرح سد و سامانه و شبکه گاران مزایای از جمله صادرات محصولات کشاورزی و دامی به کشورهای همسایه، تأمین آب شرب درازمدت شهر مریوان و روستاهای اطراف، اشتغالزایی 8190 نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم در زمینه های باغداری، کشاورزی، دامداری و پرورش ماهی و ایجاد زمینه های مناسب برای فعالیتهای گردشگری و توریسم در منطقه را در جهت تحقق اهداف اجتماعی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است یکی از مهمترین فاکتورهای  احداث طرح مذکور تاثیرات مثبت آن بر روی مسائل اجتماعی و اقتصادی منطقه می باشد که در نتیجه بهبود و توسعه 4600 هکتار از اراضی پایین دست سد، زمینه اشتغالزایی 8190 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم  در زمینه های باغداری، کشاورزی، دامداری و پرورش ماهی فراهم شده که خود زمینه مهاجرت معکوس از شهر به روستاها را ایجاد می کند. از دیگر اهداف طرح تامین آب شرب پایدار شهر مریوان و روستاههای اطراف می باشد که زمینه توسعه  و پیشرفت محدوده طرح در آینده نزدیک را فراهم نموده و نقش بسزای در پیشرفت اقتصادی منطقه خواهد داشت. با توجه به طبیعت بکر محدوده طرح از دیگر نتایج اجتماعی این طرح اثرات مثبت فرهنگی با توسعه فعالیت های گردشگری در منطقه می باشد.

 

 

 

کد خبر: 914
  تاریخ خبر : 1399/11/13
  آخرین به‌روزرسانی : 1399/11/14
 مدیر روابط عمومی
 1167
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 16
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 1,382
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 3,573,947
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/17 10:56:51
  • شناسه IP شما : 3.144.28.50

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :