|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری نشست کشوری کارگروه‌های اجرایی نظام مدیریت جامع کیفیت منابع آب

نشست سالیانه کشوری کارگروه اجرایی نظام مدیریت کیفیت منابع آب در حوزه آبریز سفیدرود و ارومیه بصورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید

 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، مهندس عرفان مومن‌پور در ابتدای این جلسه که با حضور مدیرکل دفتر نظامهای بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو و اعضای کارگروه اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب استان‌های کردستان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه استان کردستان تنها استانی است که سرچشمه حوزه های اصلی در آن قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به قرارگیری 3 حوزه آبریز اصلی در این استان، مستلزم توجه ویژه ای خواهد بود.

وی در این جلسه ضمن معرفی استان و توضیحی از سیمای منابع و مصارف استان، عنوان کرد: حوزه سفید رود، دریاچه ارومیه و حوزه مرزی غرب که شامل زاب و سیروان است، از حوزه های آبریز استان بشمار می‌آِیند.

مهندس مومن‌پور در ادامه این گزارش به پراکندگی دشت و آبخوان های کردستان اشاره نمود و افزود: در بخش شرقی که جزو حوزه آبریز سفیدرود است 3 آبخوان دهگلان، قروه و چهاردولی وجود دارند که جزو محدوده های ممنوعه هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان ضمن اشاره به دفتر مطالعات پایه در آماربرداری سراسری دور دوم مصارف آب سطحی و زیرزمینی در استان، افزود: مقدار مصرف از منابع آب زیرزمینی بر اساس این دوره از آمار برداری سراسری، در مجموع 509 میلیون متر مکعب در استان بوده که در حال تدقیق نهایی است.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در استان طی سنوات اخیر پروژه‌ها و مطالعات خوبی در حوزه کیفی انجام گرفته است و لازم به ذکر است شناسایی و پراکندگی این آلاینده ها براساس منابع آبی بوده که پتانسیل ایجاد آلودگی را داشته اند و در نهایت این منابع به محیط زیست استان معرفی شده اند.

مهندس عرفان مومن‌پور یادآور شد: در حال حاضر شناسایی منابع آلاینده در هر حوزه آبریز بصورت تفکیکی مورد پایش مستمر واقع می‌شود.

وی در ادامه، به ارائه برنامه های پایش منابع آب در بخش شرب بر اساس استانداردها و دستور العمل های دفتر کنترل کیفیت و بهداشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اشاره نمود و تاکید کرد: در ورودی و خروجی تصفیه خانههای آب و فاضلاب، شبکه توزیع، مخازن ذخیره و منابع زیرزمینی، حتی در زمینه آلاینده‌های معدنی توسط این شرکت، شرکت آب و فاضلاب استان و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست بصورت روزانه، هفتگی، ماهیانه، فصلی، شش ماهه و سالیانه، مورد پایش قرار میگیرند.

مهندس مومن‌پور ابراز خرسندی کردو اضافه کرد: خوشبختانه اتفاق خوبی که پس از ابلاغ، در روند اجرای برنامه‌های عملیاتی طی سه سال اخیر حادث شد، این بوده که مطالعات طراحی شبکه پایش کیفیت آب و آلاینده ها توسط شرکت آب منطقه‌‌ای کردستان ضمن شناسایی مراکز با پتانسیل ایجاد آلودگی و امکان اثر گذاری برای منابع آب، ایستگاههایی که صرفا پایش منابع آب سطحی و آب زیرزمینی در هر حوزه آبریز که لازم باشد در آنها صورت خواهد گرفت و مجموعا در استان حدود 208 ایستگاه تعیین شده که البته در فاز عملیانی امکان بهینه سازی این شبکه پایش وجود خواهد داشت.

در ادامه مهندس صدیقه حیدری مدیر دفتر کیفیت منابع آب نسبت به ارائه گزارش اقدامات کارگروه در 3 سال اخیر پرداخت و افزود: با توجه به انجام مطالعات تعیین حریم کیفی منابع آب زیرزمینی با اولویت شرب توسط گشت های مستقر در شرق استان در حوزه سفید رود و دشتهای قروه، دهگلان، چهاردولی و بیجار ضمن ارزیابی آسیب پذیری کلیه سفره های آب زیرزمینی واقع در استان، حریم کیفی منابع آب شرب و نیز شبکه پایش کیفیت آب زیرزمینی تعیین گردید وهمچنین حریم کیفی کلیه منابع تامین کننده آب شرب استان از جمله چاه، قنات و چشمه نیز شامل 367 چشمه و 465 حلقه چاه تعیین شده است.

 به گفته ایشان پیش از این، مطالعات انجام گرفته در جلسه های کارگروه اجرایی استان مطرح گردیده و ضمن بررسی نظرات و پیشنهادات اعضای کارگروه درخصوص انجام عملیات اجرایی هماهنگی های لازم با دانشگاه کردستان و دانشگاه علوم پزشکی استان نیز صورت گرفته است.

در پایان شایان ذکر است: از حیث شناسایی تهدیدات کیفی و ارائه اقدامات بهبود و ارتقاء کیفیت منابع آب نیز مطالعات گسترده ای در استان صورت گرفته که بصورت کامل به این موارد اشاره گردید و در راستای حفاظت کیفی منابع آب از اثرات بقاء و ماندگاری ویروس کرونا اقدامات لازم برابر ضوابط و پروتکل های بهداشتی با همکاری شرکت آب و فاضلاب، مراکز بهداشتی، اداره کل محیط زیست و سایر دستگاههای ذیربط در استان انجام گرفته شده است.

 

 

 

 

کد خبر: 925
  تاریخ خبر : 1399/12/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1399/12/02
 مدیر روابط عمومی
 958
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 13
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 2,832
  • بازدید دیروز : 2,432
  • کل بازدید : 3,495,531
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 08:54:07
  • شناسه IP شما : 3.133.79.70

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :