|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در راستای اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی:

دبیران ناحیه یک آموزش و پروش از سد قشلاق بازدید کردند

روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، تور اطلاع‌رسانی را با هدف آشنایی با شیوه های مدیریت مصرف آب ویژه دبیران درس "انسان و محیط زیست" آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان سنندج در محل سد قشلاق برگزار کرد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، وزارت نیرو طی سنوات گذشته به منظور استفاده از ظرفیتهای آموزش و پرورش جهت فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی شیوه های مدیریت مصرف آب، تفاهم نامه ای را با وزارت آموزش و پرورش منعقد نمود که بر اساس این تفاهم نامه کلیه آموزش ها در خصوص شیوه های حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی را به دبیران و دانش آموزان مقطع متوسطه اول به عنوان "داناب" و در متوسطه دوم با عنوان طرح "گسترش سواد آبی" برعهده شرکت‌های آب منطقه‌ای گذاشته تا از این طریق، نسبت به آگاه‌سازی نحوه استفاده بهینه از آب به ویژه در بخش کشاورزی در بین دانش‌آموزان اقدام شود، طرحی که شرکت آب منطقه‌ای کردستان، بخاطر اجرای خوب آن در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، رتبه اول کشوری را کسب کرده است.

در همین راستا روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان با همکاری آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان سنندج اقدام به راه اندازی تور اطلاع‌رسانی و آموزشی ویژه دبیران در روز دوشنبه 7 تیر ماه 1400 در محل سد قشلاق، نمود.

در جریان این بازدید، جلسه ای با حضور جمعی از مدیران شرکت آب منطقه‌ای کردستان و دبیران درس انسان و محیط زیست برگزار گردید .

در این جلسه مهندس عبدالله دولتیاری مدیر اداره منابع آب شهرستان سنندج با اشاره به اینکه سد قشلاق تنها منبع تامین کننده آب شرب سنندج است گفت: در حال حاضر از ۲۱۵ میلیون مترمکعب حجم نرمال مخزن سد قشلاق، ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده وجود دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است، همچنانکه بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به پارسال ۴۰ درصد کمتر شده و این رقم در ۵۲ سال اخیر بی‌سابقه است.

مهندس دولتیاری در ادامه افزود: سد قشلاق (وحدت) در سال 1358 به بهره برداری رسید و در حال حاضر ۲ هزار و ۲۵۰ لیتر آب در ثانیه برای بخش شرب و ۳۰۰ تا ۳۵۰ لیتر در ثانیه برای بخش کشاورزی رهاسازی می‌شود که نسبت به سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: نظر به اینکه بیش از 90 درصد آب استان از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می گردد لذا صرفه جویی و مدیریت مصرف در این بخش میتواند به کاهش صدمات کم آبی و خشکسالی، کمک قابل توجهی نماید.

کامران سهرابی ضمن اشاره به طرحهای داناب و گسترش سواد آبی گفت: شرکت آب منطقه‌ای کردستان جهت مدیریت منابع و مصارف آب برنامه های مختلف و تاثیرگذاری دارد که زیر مجموعه طرح احیاء و تعادل بخشی است اهم این برنامه ها شامل عقد تفاهم نامه با اداره کل آموزش و پرورش استان، عقد تفاهم نامه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان، عقد تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی، استفاده از ظرفیتهای سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیمای استان می باشد که تمام این تفاهم نامه ها در راستای اجرای صحیح رنامه های آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی در خصوص چالشهای آبی استان منعقد گردیده است.

وی اصلاح الگوی کشت، استفاده از محصولات کم آب خور، نصب کنتور هوشمند، تعامل ذینفعان و مصرف کنندگان با مجموعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان و همت جمعی را از جمله راهکارهای  برون رفت از شرایط کم آبی و خشکسالی امسال دانست.

سهرابی با اشاره به ممنوعه بودن دشت‌های قروه و دهگلان، یادآور شد: دشت‌های دیواندره و بیجار نیز به سمت ممنوعه شدن پیش می‌رود و این اتفاق ناشی از استفاده بی رویه و نادرست از منابع آب زیرزمینی است که چاره‌ای جز اصلاح الگوی کشت و مدیریت مصرف آب نیست.

ضرورت توجه به بخش آب خصوصا در بخش کشاورزی

حال که طرح "داناب" و گسترش سواد آبی در دوره‌های متوسطه اول و دوم توسط روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای و از طریق دبیران درس "انسان و محیط زیست" در حال اجرا است، چه بهتر که آموزش و پرورش و دبیران این حوزه با جدیت بیشتری نسبت به اجرای آن و آگاه‌سازی دانش‌آموزان به عنوان سفیران آب در راستای اطلاع‌رسانی به خانواده ها و اقشار مختلف به ویژه فعالان بخش کشاورزی، قدم بردارند تا استفاده درست از آب برای همیشه و از همان دوران کودکی و نوجوانی در جامعه نهادینه شود. البته آموزش استفاده و مصرف صحیح از آب شرب هم توسط شرکت آبفا در مدارس دوره ابتدایی در حال اجرا است.

کد خبر: 962
  تاریخ خبر : 1400/04/08
 مدیر روابط عمومی
 884
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 27
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 556
  • بازدید دیروز : 7,850
  • کل بازدید : 3,536,562
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/06 12:11:09
  • شناسه IP شما : 3.144.248.24

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :